نحوه شناسایی و سازمان­دهی مشکلات

شناسایی و سازمان­دهی مشکلات را می توانید در متن زیر مطالعه بفرمایید:

 

 

مرحله اول: شناسایی مشکل

پیش از اینکه بتوانید به مقابله با یک مشکل بپردازید، باید ماهیت آن را شناسایی کنید. این جمله می‌تواند بدیهی به نظر برسد، اما اغلب اوقات، مشکلات تا زمانی که تشخیص داده نشده‌­اند یا توجه کسی را که می‌تواند در مورد آن‌ها کاری انجام دهد جلب نکرده‌­اند، اثر دارند.

سیستم‌های رسمی ارتباطات

در بسیاری از سازمان‌ها ممکن است سیستم‌های رسمی ارتباطات به‌منظور گزارش سریع مشکلات، ایجاد شوند، اما این سیستم‌ها همیشه به‌درستی کار نمی‌کنند. هنگامی‌که یک مشکل شناسایی‌ شد، ماهیت دقیق آن باید مشخص شود: اهداف و موانع مشکل چه هستند؟ برخی از عناصر اصلی این مشکل می‌توانند مشخص شوند و اولین تلاش برای تعریف مشکل باید صورت بگیرد، این تعریف باید برای شما به‌اندازه­ی کافی واضح باشد تا بتوانید ماهیت مشکل را برای دیگران نیز توضیح دهید.

اهداف و موانع

بررسی مشکل ازلحاظ اهداف و موانع آن، می‌تواند برای تعریف بسیاری از مشکلات و تقسیم مشکلات بزرگ‌تر به مشکلات کوچک­تر قابل مدیریت، راه مؤثری ارائه دهد،گاهی اوقات مشخص خواهد شد آنچه به نظر می‌رسد یک مشکل واحد باشد، درواقع مجموعه‌­ای از مشکلات کوچک‌­تر است. به‌عنوان‌مثال، در مشکل زیر:

“من یک پیشنهاد شغلی‌ دریافت کرده‌­ام که تمایل دارم آن را بپذیرم، اما وسیله نقلیه‌ای برای رفتن به آنجا و همچنین پول کافی برای خرید یک خودرو ندارم.”

“می‌خواهم یک پیشنهاد شغلی جدید را بپذیرم” (مشکل اصلی)

“اما وسیله­‌ی نقلیه برای رفتن به آنجا ندارم” (مشکل فرعی ۱)

“و پول کافی برای خرید خودرو نیز ندارم” (مشکل فرعی ۲)

در طول مرحله اول حل مشکل، مهم است که به یک تعریف اولیه‌­ی کاربردی از مشکل برسیم. اگرچه ممکن است لازم باشد که در مرحله بعد این تعریف تعدیل شود، اما یک تعریف کاربردی خوب، توضیح مشکل را برای دیگران که ممکن است در فرآیند حل مسئله درگیر باشند، امکان‌پذیر می‌کند.

مرحله دوم: سازمان­دهی مشکل

مرحله­‌ی دوم فرایند حل مسئله شامل به دست آوردن درکی عمیق‌تر از مشکل است. ابتدا، حقایق باید بررسی شوند. این پرسش‌­ها باید پرسیده شوند، آیا هدف مشخص‌شده، هدف واقعی است؟ آیا موانع واقعی هستند و آیا موانع دیگری نیز وجود دارند؟

مشکلات را می‌توان به روش‌های زیر توصیف کرد:

بصری: با استفاده از تصاویر، مدل‌ها یا نمودارها.
کلامی: توصیف مسائل با استفاده از کلمات.

ارائه‌­ی بصری و کلامی عبارت‌اند از:

نمودارهای زنجیره‌ای (Chain diagrams) نمودارهای گردش کار (Flow charts) نمودارهای درختی (Tree diagrams) فهرست‌ها

 

 

جهت  مشاور ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره استراتژی با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *