تضمین کیفیت تأمین کننده (Supplier Quality Assurance)
مفهوم SQA در واقع از اعتماد به نفس تأمین کننده در توانایی تحویل کالا یا خدمات مرغوب که نیازهای مشتریان را به خوبی برآورده می سازد، حاصل می شود. این موضوع از طریق ارتباطات تعاملی بین مشتری و تأمین کننده بدست می آید. هدف از تضین کیفیت تأمین کننده حصول اطمینان از انطباق محصول تحویل داده شده با نیاز مشتری ضمن حداقل بازرسی می باشد.
به گفته جوزف موسی جورن، مدیر کیفیت مشهور ، فرآیند تضمین کیفیت تامین کننده می تواند به 9 مرحله کلیدی به شرح زیر تقسیم شود:
- تعریف الزامات کیفیت محصول
- شناسایی و ارزیابی تأمین کنندگان موجود برای قطعات لازم
- انتخاب تامین کنندگان قابل اطمینان که مناسب نیازهای تولید هستند
- انجام برنامه ریزی کیفیت مشترک
- ایجاد همکاری و مشارکت در طول دوره ارتباط
- تایید پیروی از الزامات و مقررات
- صدور تامین کنندگان واجد شرایط
- انجام برنامه های بهبود کیفیت
- توسعه و پیاده سازی ارقام ارائه دهنده – کارت امتیازی
تامین کننده در استاندارد ایزو 9001:2015 با عنوان ارائه دهنده بیرونی شناسایی میگردد.
در میان این مراحل، معیارهای کلیدی باید برای امتیازدهی و ارزیابی تضمین کیفیت تأمین کننده، حتی قبل از تحویل، مورد استفاده قرار گیرند. معیارهای رایج عبارتند از: درصد محصولاتی که مطابق با مشخصات کیفیت هستند، درصد محصولات که به موقع تحویل داده شده و کامل هستند، و معرفی محصول جدید (NPI)، که درصد محصولات جدیدی را که با زمان، حجم و استانداردهای کیفیت مطابقت دارد، اندازه گیری می کند.
برای مشاوره ایزو علی الخصوص ایزو 9001 با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.
مشاور EFQM تخصص ماست.
02177942240-77959675