افراد سمی در سازمان ها

چگونه برخورد کردن با افراد سمی در سازمان ها را می توانید در متن زیر دنبال بفرمایید:

 

افراد سمّی با منطق در جنگ هستند برخی از آنان از اثرات منفی خود بر دیگران آگاه نیستند و برخی دیگر از این که بحران ایجاد و دیگران را تحریک کنند، لذت می برند در هر شکل آنان پیچیدگی های غیرضروری ایجاد می کنند و بدتر از همه دیگران را مضطرب می کنند.

محرک احساسی

مطالعات نشان داده مغز هنگامی که در معرض محرک احساسی منفی قرار می گیرد، مانند احساساتی که افراد سمّی در دیگران ایجاد می کنند، واکنش استرس زای شدیدی نشان می دهد افراد سمّی باعث می شوند شما به حد بالایی از استرس برسید که باید به هر شکل ممکن از آن اجتناب کنید.

استراتژی های زیر در برخورد با این افراد موثر است:

برای خود خطوطی را رسم کنید: آنها دائما در حال شکایت کردن و بیان مشکلات هستند آنها با غر زدن نزد دیگران حالشان بهتر می شود اما در بسیاری از موارد شنوندگان احساس استرس و ناراحتی می کنند باید بین شنیدن برای ابراز همدردی و شنیدنی که موجب برانگیختن احساسات منفی در شما می شود تفاوت قائل شد بنابراین بهتر است فاصله خود را با این افراد حفظ کنید یک راه این است که از آنان راجع به راه حل به جای بحث سر مشکل سوال کنید. به این ترتیب یا انان مکالمه را ترک می کنند و یا مکالمه به سمت مسیر مفیدتری پیش خواهد رفت.

بدانید کی به جنگ بروید:

اگر در طرف مقابل شما از این نوع افراد سمّی باشد، درگیر شدن در نزاع های طولانی انرژی شما را هدر می دهد بخصوص اگر در اینگونه نزاع ها احساسات خود را کنترل نکنید، به شما صدمه جدی وارد می شود وقتی براحساسات خود مسلط باشید،می توانید هوشمندانه زمین و زمان منازعه را تعیین کنید.

بالاتر از آنان ظاهر شوید:

آنان غیرمنطقی هستند بنابراین می توانند شما را کلافه کنند. اجازه ندهید براساس احساسات پاسخ آنان را دهید، شما نمی توانید آنان را در بازی که به آن خوب عادت کردند، شکست دهید این نیازمند خودآگاهی است که می توانید با تمرین های هوش هیجانی به این درجه از خودآگاهی برسید، بعضی وقت ها در مواجهه با افرادی که کاملا از نظر احساسی بی ثبات هستند، بهتر است تنها لبخند بزنید و بروید.

خوشحالی و رضایت

نگذارید دیگران لحظه های خوشی شما را محدود کنند: اگر عقاید و نظرات دیگران نقش زیادی در رضایت شما دارد، یعنی شما حاکم بر خوشحالی و رضایت خود نیستید افراد با هوش هیجانی بالا وقتی در مورد کاری که کردند رضایت درونی دارند، نمی گذارند نظرات منفی دیگران خوشحالی آنان را از بین ببرد.

بر روی مشکلات تمرکز نکنید:

جایی که شما روی آن تمرکز می کنید احساسات شما را مشخص می کند وقتی تمام توجه تان بر روی مشکلات است این موجب برانگیختن احساسات منفی و استرس می شود وقتی توجه تان بر روی نحوه مواجهه با مسئله و یافتن راه حل است، احساس کفایت بیشتری می کنید و استرس شما کمتر می شود. وقتی با افراد سمّی مواجه می شوید، دائما به مشکل زا بودن آنان فکر نکنید بلکه تمرکز خود را به سمت نحوه مواجهه با آنان ببرید.

فراموش نکنید:

افراد با هوش هیجانی بالا به سرعت می بخشند، اما فراموش نمی کنند. بخشیدن یعنی سریع گذر کردن و ادامه مسیر دادن اما به این معنی نیست که اجازه دهید فرد خطاکار دوباره اشتباهش را تکرار کند. آنان خود را در برابر اشتباهات آتی محافظت می کنند.

از سیستم پشتیبانی خود استفاده کنید:

این اشتباه است که در مقابله با هر مسئله ای صرفا روی خودتان اتکاء کنید هرکسی فردی را دارد که در دشواری ها او را کمک ک ند. این افراد را در زندگی خود شناسایی کنید و در مواقع دشواری از مشورت و کمک آنان بهره ببرید،اجازه دهید آنان نقاط ضعف شما را در برخورد با افراد سمّی شناسایی و راهنمایی تان کنند، بخصوص که آنان با احتمال زیاد در حد شما از نظر احساسی درگیر مسئله نیستند، بهتر می توانند برای رسیدن به راه حل کمک کنند

سخن آخر

با استفاده از این استراتژی ها ذهن خود را تمرین دهید تا در تقابل با افراد سمّی استرس را بهتر مدیریت کند و اثرات منفی تعامل با این افراد را کاهش دهد.

 

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره EFQM با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر
مشاور ایزو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *