۶ نـکتـه ارتـبـاطـی بـرای مـدیـران
۶ نـکتـه ارتـبـاطـی بـرای مـدیـران بسیاری از مدیران گمان میکنند کارکنانشان به علت رضایت نداشتن، از حقوق دریافتی خود کار را ترک میکنند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۱ روی ۲۰ هزار کارمند که استعفا دادهاند، نشان میدهد مهمترین دلیل برای ترک شغل، رفتار نامناسب مدیران است. یکی از مهمترین عوامل رفتار نامناسب مدیران همانا ارتباطی نامناسب است. در این مقاله هفت شاخص و عامل ارتباطی مدیریت مورد بررسی قرار میگیرد.
۱) شنونده بهتری باشید: به کارکنان توجه کنید. این مسئله آسان مینماید، ولی به قول ماورین دولان روزن از یک مرکز مشاوره منابع انسانی در چیپل هیل .N.C مهارت در شنیدن یک مسئله اصلی برای همه مدیران است. در میان مسائلی که خانم روزن در کارگاههای آموزشیاش معمولاً به آن اشاره میکند مربوط به یکی از مدیران سابقش است که با مهارتهای فوقالعاده در جلسات دست بر زیر چانه میگذاشت و با چشمهای بسته وانمود به شنیدن با دقت به صحبتهای حضار مینمود، ولی در اصل من متوجه شدم که به رفع خستگی و احیانا یک خواب کوتاه فرو میرفت.
۲) به کارکنان خود زمان اختصاص دهید: مسئله مهم در این مورد، تشکیل جلسات دونفره منظم با اعضاء گروهتان است. حتی اگر کارمندان در خارج از مرکز خدمت میکنند این جلسات را از طریق تلفن تشکیل دهید. این کار را دو بار در ماه انجام دهید. در طول جلسه، تلفنهای غیرضروری به شما وصل نشود و بدین طریق به کارکنانتان نشان دهید که شما توجه کامل به جلسه دارید. در طول جلسه راجع به روشها و اهداف کاری صحبت کنید و به خصوص به آنها اطلاع دهید که چه تصویری از رشد کاری آنان دارید و در عین حال فشار کاری خود را به آنها نشان دهید.
۳) اخبار جدید را به صورت مؤثر در سرتاسر سازمان منتشر کنید: بررسی میزان آگاهی کارکنان زیرین از اخبار جدید به صورت مداوم ناممکن است، ولی با تأثیرگذاری روی کارکنان سطح زیری خود و انتخاب افرادی که بیشترین حد از مطلب را گرفتهاند به عنوان عاملان انتشار اخبار در تمام سطح و حذف واسطهسازی از سوءتفاهمات جلوگیری کنید.
۴) همه کارکنان را از ارزشهای موردنظر خود کاملا آگاه کنید: بگذارید همه کارکنانتان بدانند شما که هستید و به چه هدفی کار میکنید. تنها در این صورت است که آنها میتوانند خود به راحتی تصمیمات درست بگیرند، شما به عنوان مدیر باید آنها را برای رشد بیشتر خودشان و سازمان آزاد بگذارید و تنها به تذکر موارد احتمالی اکتفا کنید.
۵) در سخنرانی خود در جمع کارکنان تا حد ممکن تأثیرگذار باشید: تنها در صحبتهای گروهی به خصوص در مواقع حساس برای مؤسسه است که مدیران، اعتبار و لیاقت خود را در دید کارکنان ایجاد میکنند، بنابراین سعی کنید در سخنرانیها تا حد ممکن تأثیرگذار باشید.
۶) خود را در پس ارتباطات کتبی پنهان نکنید: اگرچه ارتباطات کتبی ابزاری بسیار مهم در ارتباطات است. با این وجود مواردی که دارای حساسیت خاص هستند، بهتر است به صورت حضوری و حداقل تلفنی انجام پذیرد.
● چگونه خود را ارزیابی کنیم؟
آیا به نظرتان باید از کارکنانتان بازخورد عملکرد خود را خواهان شوید؟ دقیقا! این باعث ایجاد صمیمیت و ساختن چهره بهتری از شما به عنوان مدیر میشود. چگونه میتوان چنین بازخوردی را خواستار شد؟ تجارتهای بزرگ مثل مایکروسافت، فرمهای سالانه بازخورد مدیریت را طراحی کردهاند که توسط کارکنان و در صورت تمایل به صورت ناشناس تکمیل میشود. در صورتی که گروه شما از کارکنان دائم تشکیل شدهاند، من به شما پیشنهاد میکنم تلاش کنید تا به صورت شخصی به صورت مداوم از آنها بازخورد بگیرید، هنگام صحبت با کارکنانتان شوخ طبع باشید و خود را به شنیدن مطالب همیشه علاقهمند نشان دهید. حالا اگر مشکل به حرف آوردن کارکنان باشد، چه باید کرد؟
بازخورد را در اوقات غیرکاری به دست آورید و زیرا در این زمان کارکنان بیشتر و بهتر میتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و بهتر است موضوع را به صورت غیررسمی و مشتاقانه مطرح کنید. مثلا بگویید: آیا در مورد کار من ایدهای در ذهن داری؟ و با فراغ خیال به وی گوش فرادهید چون در اوقات فراغت شنیدن نیز راحتتر است.