لوگو

چگونه بازخورد موثری دریافت کنیم؟

 

 

از آن‌ها بپرسید

برای اینکه پروسه‌ی بازخورد مؤثری داشته باشید، پیش از هر چیز تلاش کنید بدون قضاوت، به آنچه در اطرافتان می‌گذرد توجه کنید،ساده‌ترین راه برای اینکه متوجه شوید دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند، این است که همین را از آن‌ها بپرسید، اگر هیچ‌کس مخالفتی با شما نشان نمی‌دهد، به‌احتمال زیاد آنچه شاهدید و می‌شنوید، حقیقت ماجرا نیست. بی‌خبری لزوماً به معنای اخبار خوب نیست. چه در جلسات گروهی و چه در ملاقات‌های دونفره، اطرافیانتان باید به‌راحتی بتوانند نظر مخالف خودشان را به شما اعلام کنند.

عدم مخالفت با ایده‌های شما

اگر می‌بینید هیچ‌کس با ایده‌های شما مخالفت نمی‌کند و در مورد رفتارهای درست و غلط شما صحبتی به میان نمی‌آید، باید بدانید که رابطه‌ی سالمی با اطرافیانتان ندارید،رهبران خوب بعد از جلساتی که مباحثات پیچیده و دشواری در آن‌ها گذشته است، از کارمندان مورد اعتماد خود می‌پرسند: «جلسه چطور پیش رفت؟ به نظر شما چگونه می‌توانستم بهتر از این باشم؟»

فرایندهای بازخورد ۳۶۰ درجه

بسیاری از فرایندهای بازخورد ۳۶۰ درجه، به جایگاهی برای مکالمات بی‌دردسر تبدیل‌شده‌اند. بااین‌حال هرگونه تبادل بازخورد میان رهبران و کارکنان، باید به تقویت رابطه‌ی متقابل آن‌ها منجر شود نه اینکه ستیزه‌جویی را میان آنان افزایش دهد.

اشارات غیر گفتاری

از سوی دیگر کارمندان همیشه با اشارات غیر گفتاری به شما نشان می‌دهند چه احساسی در مورد شما دارند. اغلب کارمندان ترجیح می‌دهند در مقابل رئیسشان سکوت کنند؛ ولی زبان بدن و چهره‌ی آن‌ها کاملاً گویای احساسشان است.

سخن آخر

اگر یاد بگیرید که مفهوم این نشانه‌ها را درک کنید، این علائم می‌توانند یک جریان دائمی بازخورد در اختیارتان قرار دهند. آلن و باربارا پیز در کتاب «مفاهیم اصلی زبان بدن»، نشان می‌دهند که ۶۵ درصد از ارتباطات بین افراد، غیر کلامی است. تشخیص تناقضاتی که بین گفتار افراد و زبان بدن آن‌ها وجود دارد، به شما کمک می‌کند تا حد زیادی از واقعیت امور مطلع شوید.

 

جهت مشاور ایزو و مشاوره مدیریت می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.

02177942240-77959675

مشاور ایزو 9001 تخصص ماست.

گواهینامه CE با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *