5S رویکردی سیستماتیک، بنیادی و اساسی در جهت بهره وری، کیفیت و بهبود ایمنی در تمام کسب و کارها می باشد.
5S يکي از مباحث عمده مديريت ژاپني است که از ابتدا در ژاپن و سپس در ساير کشورها بکار گرفته شد. ژاپني ها با الگوبرداري از برخي منابع آمريکايي و اروپايي و پس از توسعه سيستماتيک آن، اين سيستم را ارائه نمودند. 5S سيستمي براي بهينه سازي و آراستگي در محيط كار مي باشد.
بنابراین سیستمی است كه به منظور برقراري و حفظ فضاي كيفيتي در يك سازمان به كار گرفته مي شود و بر اساس پنج كلمه ژاپني، معادل کلمات زير می باشد:
1- ساماندهي ( Seiri )
2- نظم و ترتيب ( Seiton )
3- پاکيزگي ( Seiso )
4- استانداردسازي ( Seiketsu )
5- تعليم و انضباط ( Shitsuke )
5S بر روی نظم، سازمان دهی، پاکیزگی و استانداردسازی تمرکز می کند. نتایجی که می توان از اجرای 5S انتظار داشت، سوددهی، کارایی، خدمات و ایمنی بهبود یافته می باشد. اصول اساسی برنامه سیستم مذکور در نگاه اول ساده، واضح و محسوس می باشند، اما تا ظهور برنامه های 5S بسیاری از سازمان ها این اصول ساده را نادیده می گیرند .
هدف اصلي S5، بهسازي فرآيندهاي سازمان و حذف اتلاف بوده و از اهداف تفصيلي این سیستم، ميتوان به مواردي همچون برقراري ايمني، رسيدن به كارآيي، ارتقائ كيفيت، حذف ضايعات، كاهش خرابي تجهيزات، افزايش بهره وري، ارتقائ روحيه كاركنان و جلب نظر مشتري اشاره کرد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر و پیاده سازی سیستم مذکور با کارشناسان مشاور ایزو و 5S تماس حاص فرمایید.