لوگو

رفتارهای شخصیت سالم در سازمان

رفتارهای شخصیت سالم در سازمان بسیار امر مهمی در سازمانی که در ان کار میکنید می باشد لذا متن زیر را مطالعه بفرمایید تا ارتباط رفتارهای سازمانی با پیشبرد اهداف در سازمان را درک بفرمایید:

 

(بخش اول)

کارکنان و مدیرانی که شخصیتی سالم دارند ویژگی ها و رفتارهای متمایزی دارند که نشان دهنده سلامت روانی و رفتاری انها است در ادامه این رفتار ها و ویژگی ها بررسی خواهند شد.

۱. تعادل کار – زندگی:

این افراد میان زندگی شغلی و زندگی خانوادگی تعادل و توازن برقرار می کنند، به این معنا که درحدی کار نمی کنند که وقتی برای توجه و رسیدگی به همسر و فرزندان شان را نداشته باشند، به طور کلی نه موفقیت شغلی و تحصیلی را فدای زندگی خانوادگی می کنند و نه به بهانه پرکاری و چندشغله بودن از مراقبت از خانواده و انجام وظایف پدری و همسری شان کوتاهی می کنند، در هر روز ساعاتی را به همسر و فرزندشان اختصاص داده و از محبت و توجه به اعضای خانواده دریغ نمی کنند.

۲. واقع بینی:

این افراد به طور همزمان نقاط منفی و مثبت همکاران را می بینند به عبارت دیگر نه مثبت اندیش صرف هستند که همه رفتار ها و کارهای دیگران را با نگاه مثبت ارزیابی کنند و نه منفی نگر مطلق هستند که همه رفتار های سایر همکاران را منفی ببینند، شخصیت سایر همکاران را به صورت کلی و یکپارچه می بینند تاکید بیشتری بر نقاط مثبت همکاران داشته و از این طریق روحیه مردم داری خود را حفظ می کنند اما این گونه نیستند که با مثبت اندیشی صرف به ساده اندیشی در فکر و ساده لوحی در عمل برسند این گونه افراد از طریق توجه به ویژگی های مثبت سایر همکاران سعی در ایجاد روابط سازنده با ایشان دارند اما در بلندمدت سعی دارند به شیوه ای غیر مستقیم، دوستانه و مداراگونه نقاط منفی ایشان را اصلاح کرده و به رشد فردی انها کمک کنند.

۳. انجام متقن وظایف:

این کارکنان اهل سرهم بندی کارها و وظایفشان نیستند و کارهای واگذار شده به ایشان را به نحو احسن انجام می دهند. وظیفه شناسی یا وجدان کاری بالایی دارند و از نظر اخلاق کار، به دنبال انجام سطحی و نازل وظایف شغلی شان نیستند کارها را بالاتر از سطح استانداردهای معمول سازمان انجام داده و کیفیت کارها را فدای کمیت نمی کنند.

۴. گذشت و جوانمردی:

کارکنانی با شخصیت سالم، رفتارهای آنی و دفعی منفی توسط سایر همکاران را با بزرگواری نادیده گرفته و درصدد جبران یا تلافی برنمی آیند،اهل رفق و مدارا با سایر همکاران بوده و عیوب سایر همکاران را نادیده گرفته و از آشکار کردن آن عیوب نزد سایر همکاران پرهیز می کنند،این روحیه موجب می شود به تدریج همکاران را جذب خودشان کرده و به عنوان الگوی نقش در سازمان مطرح شوند.

۵. انتقادپذیری:

انتقادات سایر همکاران به رفتارهایش را می پذیرد و درصدد اصلاح رفتارهای اشتباهش بر می آید حتی علاقه مند به شنیدن نظرات سازنده و کارکردی دیگران درباره عملکرد فنی و رفتاری شان هستند و نسبت به انتقادات، بازخور و پاسخ منفی نشان نداده و سپر دفاعی نمی گیرند،این روحیه سبب می شود که این افراد به تدریج نقاط ضعف (قابل بهبود) خودشان را شناسایی کرده و به دنبال جبران این نواقص از طریق مطالعه کتاب یا استفاده از مشاور رفتاری باشند.

محیط کار

⁠⁣یکی از سخت‌ترین موضوعات برای پذیرش در محیط کار این است که قبول کنید در یک اختلاف کاری، شما مقصر هستید این‌که شما به مقصر بودن در ایجاد یک اختلاف اعتراف کنید، کاری زمان‌بر است و فروتنی زیادی می‌طلبد،اگر در محیط کارتان برداشت عموم نسبت به شخصیت شما این است که همیشه در متن درگیری‌ها حضور دارید و مقصر هستید، خودتان را برای تغییر راه و روش‌تان آماده کرده و به هنگام بروز تنش، جلوی زبان خود را بگیرید. عذرخواهی کردن به وقت تقصیر می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکل را حل کند و همه چیز را سر جای اولش بازگرداند.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *