لوگو

هزینه کیفیت (Cost of Quality)

 

 

 

-مفهوم اصلی مدیریت کیفیت پروژه فهم و ادراک انتظارات مشتری برای کیفیت محصول و خدمات، جهت برآورده شدن آنها می باشد.

-تامین کیفیت هزینه ها و تلاش مضاعفی به پروژه اضافه می نماید. هزینه های کیفیت دو بخش جزء اصلی دارد که شامل موارد زیر می باشد.

1- هزینه های تطابق (Conformance Cost):

*هزینه های مربوط به پروژه جهت تحقق کیفیت خوب محصول و یا سرویس مانند:

*هزینه های مربوط به برنامه مدیریت کیفیت (بر اساس میزان منابع مصرف شده در تهیه برنامه مدیریت کیفیت شامل تعریف معیارهای تکمیل، پذیرش و اصلاح)

*هزینه های مربوط به تعریف و مشخص نمودن استانداردهای کنترل کیفی مرتبط در سطح پروژه و یا سازمان

*هزینه های محاسبه شده بر اساس میزان منابع مصرف شده در بازبینی اقلام قابل تحویل و پیگیری های مربوطه

*‌هزینه های مربوط به تست و بازرسی جهت اطمینان از تحقق استاندارد های مشخص شده

*هزینه های مربوط به تهیه و پر نمودن هزینه های مربوط به گروه های تخصصی کنترل و تضمین کیفیت در سازمان

2- هزینه های عدم تطابق (Non-Conformance Cost): هزینه های مرتبط با اصلاح مشکلات کیفی مانند:

‌-دوباره کاری
‌-رفع اشتباهات و مشکلات و نقص ها
‌-مواد و مصالح دور ریز و اوراق
‌-هزینه های مربوط به گارانتی و وارنتی ارائه شده به مشتری
‌-هزینه های مربوط به پشتیبانی فنی مشتری پس از ارائه محصول و یا سرویس.

 

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
02177942240-77959675

گواهینامه CE  اروپا از تخصص های ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *