لوگو

نظریه مقایسه اجتماعی

أساس بحث نظریه مقایسه اجتماعی آن است که افراد پیوسته از اطلاعاتی که در مورد افکار و توانایی های افراد دیگر دارند برای ارزیابی افکار و توانایی های خود استفاده می کنند (فستینگر، ۱۹۸۴).

حفظ ارزیابی های پایدار

این نظریه فرض می کند که افراد دست به مقایسه های اجتماعی می زنند چون نوعی نیاز به حفظ ارزیابی های پایدار و صحیح از خود در مقایسه با دیگران و حفظ و حفاظت از عزت نفس و ارزشمندی خود نوعی نیاز دارند.

اطلاعات عینی

این نظریه مدعی است که افراد به احتمال زیاد ترجیح میدهند که در قیاس با استانداردها و اطلاعات عینی به ارزشیابی خود بپردازند، در عین حال، اگر چنین اطلاعاتی دور از دسترس، مبهم یا نامشخص باشند، افراد نیز خود را با دیگران مقایسه می کنند.

مبنای دقیق تر و پایدارتری

فستینگر (۱۹۵۴) در ابتدا مطرح کرد که افراد تمایل دارند خودشان را با کسانی که شبیه به آنها هستند مقایسه کنند، دلیل استفاده از افراد مشابه برای مقایسه این است که آنها نسبت به حالتی که از افراد نامشابه استفاده میشود، مبنای دقیق تر و پایدارتری برای مقایسه در اختیار می گذارند. در عین حال افراد می توانند خودشان را با کسانی که از نظر ویژگی مود نظر شبیه به هم هستند مقایسه کنند.

جهت  مشاور ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند.
تحت شرایط استرس

این نظریه مدعی است که افراد از دیگران استفاده می کنند تا توانایی های خود را ارزشیابی کنند و بفهمند که چگونه باید احساس کنند و بیندیشند وقتی افراد در مورد آنچه که احساس می کنند و می اندیشند، تا مطمئن هستند؛ تحت شرایط استرس شدید، تجربه تازه یا تغییر قرار دارند و در موقعیت هایی هستند که رقابت را تشدید می کنند، دست به مقایسه های اجتماعی می زنند.

«بهتر وبدتراز متوسط»

پژوهش هایی دراین باره تأیید کرد که افراد گرایش دارند خودشان را به منزله کسانی تصور کنند که تقریبا بهتر از هر کس دیگری کار را انجام میدهند

در عین حال، مور (۲۰۰۷) دریافت که معمولا در بسیاری از شرایط به ویژه در مورد رفتارهای نادر و توانایی های نامعمول، اثر «بدتر از متوسطه وجود دارد.

لاریکه برسون و سول (۲۰۰۷) دریافتند که وظایف سخت می توانند اعتماد بیش از اندازه اما برداشتهای بدتر از متوسط»، ایجاد کنند، در حالی که وظایف ساده می توانند اعتماد کمتر از حد ولی برداشتهای بهتر از متوسط ایجادکنند.

مشاوره  ایزو 22000 با آریان گستر
مقایسه های اجتماعی

پژوهش ها نشان داده اند که نتایج مقایسه های اجتماعی می توانند از نوعناهمگون سازی با همگون سازی باشند، ناهمگون سازی بدان معناست که ارزشیابی از خود به منزله فاصله گرفتن از فردی که با آن مقایسه صورت گرفته یا چیزی که شخص باید از آن احتراز کند، تعبیر می شود،همگون سازی بدان معناست که ارزشیابی از خود به منزله نزدیک شدن به فرد شبیه یا چیزی که شخص آرزوی شدن آن را دارد، تعبیر می شود. برای مثال، دیدن یک فرد الگو میتواند شخص راترغیب به اصلاح خودش کند.

 

لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

 Instagram :@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *