لوگو

نظریه سازگاری شغلی مینه سوتا

 

 

 

نظریه سازگاری شغلی مینه سوتا یا The Minnesota Theory of Work Adjustment یا به اصطلاح TWA به بررسی رابطه فرد با محیط کاری اش می پردازد. کاربرد این نظریه در دادن تعریفی مشخص از سازگاری شغلی برای کارکنان و کارفرما است که باعث توسعه مهارت های فردی کارکنان و به تبع آن موجب افزایش بهره وری سازمان می شود.

سازگاری شغلی

در این نظریه، سازگاری شغلی به معنی روندی پویا و پیوسته ای است که از آن راه فرد درصدد کسب و یا حفظ تطابق خود با محیط می باشد. در این تعریف سازگاری شغلی به عنوان یک هدف غایی و پویا در توانمندسازی کارکنان مطرح می شود که این سازگاری شغلی طی دو فرآیند “رضایت مندی” و “رضایت بخشی” به دست می آید و به بیانی دیگر می توان گفت که سازگاری شغلی برآوردی از میزان تطابق ملزومات کاری و نیازمندی های شخصی است.

رضایت مندی یا Satisfaction

به معنی مطابقت ارزش ها و نیازمندی های شخص با مزایا و پاداش های محیط کاری خودش می باشد.

رضایت بخشی یا Satisfactoriness

به معنی مطابقت توانایی های فرد با انجام وظایف محوله یا ملزومات و خواسته های محیط کار می باشد.

سازگاری شغلی= رضایت مندی + رضایت بخشی

دیدگاه مینه سوتا

عواملی همچون سازگاری شغلی و شخصیت کاری را تبیین کرده است و تمامی این تعاریف را در رفع ناهماهنگی ها و تعارضات شغلی در محیط کار جمع و به صورت نتیجه گیری کارآمد ارائه داده است،سعی کردم به طور خلاصه نکات و چکیده اصلی سازگاری شغلی دیدگاه مینه سوتا را بیان کنم، و اکنون به نکاتی تجربی و کاربردی باز هم به صورت خلاصه اشاره می کنم.

رضایت مندی

در سازمان ها کارکنان از نقطه نظر خود فقط به رضایت مندی (به طور کلی پاداش و ارتقا) یک شغل توجه دارند و از تلاش در جهت رضایت بخشی کوتاهی می کنند و از طرف دیگر مدیران ارشد نیز از نقطه نظر خود بیشتر به رضایت بخشی کارها (انجام صحیح و منظم کارها) توجه دارند و نسبت به رضایت مندی کار کوتاهی می کنند، همین اختلاف نظر شاید یکی از ساده ترین اثبات های لزوم بخش منابع انسانی در سازمان ها است چراکه منابع انسانی در تلاش است تا موازنه برد-برد بین کارفرما و کارکنان برقرار کند و این موازنه از راهی به جز توجه به هر دو بعد رضایت مندی و رضایت بخشی یک شغل به دست نمی آید.

 

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
02177942240-77959675

گواهینامه CE  اروپا از تخصص های ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *