لوگو

تعریف KPI در نظام های ارزیابی عملکرد


تعریف KPI در نظام های ارزیابی عملکرد را می توانید در متن زیر مطالعه بفرمایید:


تعریف KPI در نظام های ارزیابی عملکرد یکی از موضوعات مهم در تدوین سیاست ها و استراتژی های منابع انسانی است،معيارها،شاخص ها و مولفه های ارزيابی افراد، تأثير زيادی در شكل دهی به رفتار را


ایشان دارد،ممکن است مدیران واحدها به تعریف شاخص های عدیده ای از نحوه و نوع کار پرسنل بپردارند اما می بایست بعد از گذشت چند دوره به مرور آن بپردازند و از صحت و تطابق آن با اهداف واستراتژی


سازمان مطمئن باشند.


چندی پیش عبارت زیبایی در حوزه ارزیابی عملکرد می خواندم که بدین مضمون بود:

به من بگوئید چگونه من را ارزیابی خواهید کرد تا به شما بگویم چگونه رفتار خواهم کرد!!در حقیقت میتوان گفت: ارزیابی به روشی غیرمنطقی معادل است با رفتار غیرمنطقی.


دراین باره مثالی مطرح است که میتوان آن را مصداق بارزی از مطلب بالا دانست:

در یکی از مراکز پلیس جاده، رئیس پليس متوجه شد که ماشين‌های گشت بلافاصله بعد از شروع شيفت‌ خود وارد بزرگراهها می شوند و با سرعت زیاد رانندگی ميكنند تا شيفت آنها عوض شود.می دانید چرا؟


علت اين بود كه معيار ارزيابی عملكرد افسران گشت،”مقدار كيلومتر طی شده” در نظر گرفته شده بود و افسران سعی ميكردند تا در اين شاخص امتياز مناسبی کسب کنند.


جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.


شاخص های ارزیابی

وقتی به تعریف KPI های (شاخص های کلیدی عملکرد) نظام ارزیابی عملکرد واحد ویا سازمان خود می پردازیم نمی بایست برای افراد هدفی ایجاد کند که صرفا به تحصیل و کسب بیشتر و بیشتر آن شاخص


تشویق شوند،شاخص های ارزیابی باید کارکنان را به فکر وادار کند،چالشگر باشد،تمایز ایجاد کند و بتواند اتفاقی نو در آن شغل را رقم بزند،مقید کردن کارکنان به یکسری شاخص های کلیدی عملکردی کلیشه


ای بیشتر شبیه راه اندازی یک مسابقه است تا مدیریت عملکرد.


رفتارها و عکس العمل های پشت پرده ای

شاخص هایی مثل تولید بالاتر، فروش بالاتر، ضایعات کمتر، رضایت بیشتر قابل قبول و خوب اند اما شاید برخی از این شاخص ها رفتارها و عکس العمل های پشت پرده ای را برای تحصیل آنها ایجاد کند که به نفع


سازمان نباشد یک KPI خوب باید محتوا داشته باشد. و محتوی همه آنها ارزش افزوده (Added Value) ای است که برای سازمان ایجاد میکند گاهی اوقات تولید بالاتر، فروش بیشتر و … فاقد این ارزش افزوده


هستند!


سخن آخر

نوآوری،خلاقیت،تغییر،ارزش افزوده،تولید ناب،کاهش هزینه هاو …. کانسپت هایی هستند که میتوانند به شما KPI های بسیار خوبی پیشنهاد کنند،ازآنها غافل نشویم،ارزیابی عملکرد با تعریف KPI ها تمام نمی


شود،موضوع اصلی این است که چه KPI هایی تعریف کرده ایم؟ آیا آنها توانسته اند در نتایج سازمان تغییر ایجاد کنند؟ آیا شاخص های کارایی و شاخص های اثر بخشی همخوانی دارند؟


02177942240-77959675


در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.


شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *