لوگو

نظارت و کنترل کارآمد در سازمان

 

 

 

ویژگی ها و چارچوب ها
بخش بعدی

ارائه چارچوبی برای نظارت و کنترل کارآمد این چارچوب مبتنی بر تئوری نظارت معنادار، کارآمد و تعالی جو و تحقیقات انجام شده محققان دیگر در زمینه نظارت است.

تدوین چشم انداز و راهبردها

الف)تدوین چشم انداز و راهبردها چشم انداز و راهبرد به عنوان فرمان حرکت مشترک می تواند جهت فعالیتهای دستگاه های نظارتی را در مسیر اهداف، هدایت کند و از هدر رفتن نیروها جلوگیری کند. ضمن اینکه با تدوین چشم انداز و راهبردها در واقع افق های قابل دسترسی و مورد نظر حاکمیت را مشخص میکنیم و بر این اساس گامهای عملی برای رسیدن به آن تعریف می شود تأکید بر ادبیات مشترک و داشتن دیدگاه روشن از نظارت نیز در درون چشم انداز تعریف می شود.

دو بعد قابل بررسی

ب) تعامل با بیرون این تعامل از دو بعد قابل بررسی است در بعد اول تعامل دستگاه نظارتی با مردم مطرح است که به دلایل گفته شده این تعامل به درستی صورت نمی گیرد و شرط تحقق نظارت کارآمد افزایش این تعامل در راستای چشم اندازها و استراتژی ها و از طریق اطلاع رسانی دقیق با بهره گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات است،این فناوری ها امروز در امر گزارش دهی، گزارش گیری، دریافت بازخورد عملکرد و اصلاح درونی سیستم حائز اهمیت است در بعد دوم تعامل بین دستگاه های نظارت کننده و نظارت شونده مطرح می شود که خود بر بهبود فرهنگ نظارت و نظارت پذیری مبتنی است. تأکید بر جنبه های مثبت و اصلاحی و پرهیز از مچگیری می تواند در بهبود این تعامل مؤثر باشد.

ساده سازی ساختارها

ج) ساده سازی ساختارها ساختارهای نظارتی هرچه ساده تر و انعطاف پذیرتر باشند، کارآمدی آنها بیشتر خواهد بود. د) منابع انسانی منابع انسانی توانمند نیاز شناخته شده ای است افراد باید واجد توانایی های خاص عصر اطلاعات، توانایی های ارتباطی، تخصص و تجربه بوده و آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشند چنین فرایندی موجب جلب اعتماد دستگاه های نظارت شونده و مردم خواهد شد.

تدوین راهبردها

ه)بهره گیری از شاخص ها با تدوین راهبردها و به دنبال آن تعریف و تدوین اهداف، باید شاخص های تحقق اهداف شناسایی و تعریف شوند در واقع نظارت زمانی مفهوم پیدا می کند که ما شاخص های موجود را با شاخص های مطلوب مقایسه کنیم.

پاسخ گویی و شفافیت

و) پاسخ گویی و شفافیت در تمام مراحل نظارت، هم از سوی دستگاه های نظارت شونده و هم از سوی دستگاه های نظارت کننده باید احساس پاسخ گویی به مردم و مقامات مسؤول وجود داشته باشد این امر نیازمند شفافیت در عملکرد است و بدون آن، هم نظارت مختل میشود و هم نتیجه آن فساد اداری و اقتصادی خواهد بود، زیرا هر جا پنهان کاری و انحصار وجود داشته باشد، نتیجه غیرقابل اجتناب آن، فساد خواهد بود.

فناوری پیچیدگی های دنیای امروزی

ز) بهره گیری از فناوری پیچیدگی های دنیای امروزی جز با استفاده از فناوری های روز قابل حل نیستند اگر تا دیروز کنترل و نظارت مستقیم ضمن عملی بودن در مواردی نیز مؤثر واقع میشد، امروز به دلیل ظهور پدیده هایی چون کار از راه دور، آموزش از راه دور، تجارت الکترونیکی و… سازمان ها به سمت مجازی شده پیش میروند؛ به طوری که زمان و مکان در انجام امور فوق، مفهوم خود را از دست داده است. پیداست در چنین فضایی شکل نظارت نیز تغییر یافته و نظارت همزمان با استفاده از فناوریها به عنوان رویکردی جدید مورد توجه قرار گرفته است.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *