لوگو

نظارت و کنترل کارآمد در سازمان : ویژگی ها و چارچوب ها

 

 

 

بخش بعدی
ویژگی های نظارت و کنترل کارآمد
۱-مشارکت:

باید کلیه کارکنان در کنار شهروندان در نظارت مشارکت داشته باشند. اعضایی که فواید و اهداف نظارت را میدانند و منافع خود، دستگاه، گروه و صنف و جامعه خود را در آن باور دارند، مشارکتشان، نظارت و کنترل عملکرد افراد را کم هزینه و کاراتر خواهد کرد. همه اعضای این جامعه باید باور داشته باشند و بفهمند که در توسعه کشور سهیم و مؤثرند و مشارکت دارند.

۲-اجتماعی شدن و احترام گذاشتن:

نیاز به احترام قویترین نیاز در وجود آدمی است؛ چه در بعد قدرت و چه در بعد عزت نفس و احترام به خویشتن و دیگران؛ بنابراین با جامعه نظارت شوندگان باید با احترام برخورد شود.

۳-پرهیز از ترساندن:

ترس به عنوان یک عامل انگیزشی تنها در ارتباط با خداوند مطرح است. کنترل نظارت شوندگان از طریق ترس برای رعایت مقررات و ضوابط در بلندمدت مؤثر نخواهد بود.

۴-آگاهی افراد از اهداف نظارت:

باید مردم و نظارت شوندگان را از رسالت و اهداف نظارت آگاه کنیم؛ وقتی از آن آگاهی یافتند به آن تعهد خواهند داشت.

۵- ایجاد محیط پدیدآورنده انگیزشی:

فرهنگ کارآمد نظارت یک محیط پدیدآورنده انگیزش ایجاد می کند؛ یعنی شرایطی فراهم میکند که افراد از انجام و رعایت قوانین و مقررات لذت میبرند، پس باید با آموزش، تبلیغ، ترویج و عمل به آن، این فرهنگ را ایجاد کنیم.

۶- تنظیم فاصله بین واحدهای نظارت کننده و نظارت شونده:

فاصله بین نهادهای نظارت کننده و جامعه مورد نظارت اهمیت دارد و نمیتوان در آن واحد هم نظارت دقیق را پیشه کرد و هم شناخت مفیدی از کارکرد گروه ها و دستگاه های نظارت شونده به دست آورد.

۷-انعطاف پذیری در روش های نظارت:

تقریباً تنها روش مورد استفاده در سیستم های فعلی نظارت ما مراجعه مستقیم ناظر و مشاهده وضعیت تخلف و اقدام برای حل یا رسیدگی به آن است. سیستم، روش یا روش های دیگری را پیشنهاد یا پیشبینی ننموده است.

۸-تمرکز بر اصلاح و تشویق:

بیشتر سیستم های فعلی نظارت، جنبه تنبیه و مجازات دارند تا اصلاح و تشویق، بررسی و پژوهش های علمی نشان داده است که تشویق مؤثرتر از تنبیه بوده است؛

۹-تاکید بر نقاط قوت:

سیستم (مجموعه روش ها و قوانین و مقررات) نظارت ما بر نقاط ضعف، تخلفات و بحرانها متمرکز است و نقاط مثبت و مزیتها را کمتر مورد توجه قرار میدهد و به خاطر همین است که بیشتر جنبه تنبیه و مجازات گرفته اند. باید فرهنگ نظارت بر نقاط قوت اعضای جامعه مورد نظارت تاکید کند که هیچ گاه خلاف نمی کنند و به قانون پذیری و درستکاری شهرت دارند.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *