لوگو

شیوه های نوین تولید

شیوه‌های نوین تولید در شرایط رقابتی با توجه به تحولات مرتبط با عملیات تولید، گسترش فناوری اطلاعات و سایر عوامل دائماً در حال تغییر می‌باشد. در یک طبقه‌بندی کلی، تولید به دوره‌های تولید دستی، تولید انبوه، تولید ناب، تولید چابک، و تولید با فناوری نانو تقسیم شده است.

در ابتدا تولید محصولات صنعتی به شکل دستی و در کارگاه‌های مستقل صورت می‌گرفت. از جمله مشخصه‌های تولید دستی به قرار زیر است:

– وجود نیروی کار ماهر، ابزارهاي ساده، اما انعطاف‌پذیر و محصولات دقیقاً مطابق با خواست مشتری، ساخته می‌شود،

– وجود ساختار (سازماندهی) غیرمتمرکز،

– بکارگیری ابزار و ماشین‌آلات ساده و چند کاره،

– سطح تولید بسیار پایین.

از جمله نقاط ضعف‌ تولید دستی می‌توان بهای تمام شده بالای محصول، عدم وجود سرمایه انسانی و مالی کافی و همچنین عدم کاهش بهای تمام شده هر واحد با افزایش حجم تولید را نام برد.

بعد از جنگ جهانی اول در دهه 1920 تولید انبوه در صنعت خودروسازی توسعه یافت و اوج آن در کارخانه‌های هنری فورد تبلور نمود. هنری فورد و آلفرد اسلون (مدیر جنرال موتورز) تولید صنعتی را از تولید دستی که توسط شرکت‌های اروپایی رواج داده شده بود، به عصر تولید انبوه کشاندند و با گسترش این شیوه تولید در تمام صنایع، کشور آمریکا رهبر جدید شیوه‌های نوین و مدرن تولیدی گردید.

مشخصه‌های عمده تولید انبوه عبارتند از:

– تخصصی شدن مشاغل و تقسیم کار عمدتاً به صورت متوازن (طرح‌ریزی مشاغل)،

– وجود رویه‌های عملیاتی ثابت،

– سیستم کنترل عمودی،

– میزان تقاضای بالا و ناتوانی شرکت‌ها در عرضه محصول و پوشش کامل تقاضا که در نتیجه آن شرکت‌ها به انبار نمودن موجودی‌ها پرداختند.

– ماشین‌آلات و تجهیزات تک منظوره،

– مشارکت اندک کارگران در بهبود فرآیندها،

– تولید انبوه محصولات و کالاها در قیمت‌های پایین با تنوع کم،

– زمان آموزش کوتاه و اندک.

مهمترین نقاط ضعف سیستم تولید انبوه، انعطاف‌ناپذیری و تغییرات محیطی آن است. مهمترین تفاوت تولید انبوه و تولید ناب، تفاوت در اهداف نهایی آنهاست. تولیدکننده انبوه هدف محدود به «اندازه کافی خوب بودن» را دارد که شامل تعداد قابل قبول عیب‌ها، بهترین سطح قابل قبول برای موجودی و دامنه معینی از محصولات یکسان می‌باشد. اما تولیدکننده ناب به دنبال دستیابی به کمال و تعالی از طریق کاهش مداوم قیمت‌ها، به صفر رساندن میزان عیوب، به حداقل رساندن موجودی و تنوع نامحدود محصول می‌باشد.

دوره سوم تولید، تولید ناب است که منشاء آن مربوط به شرکت تویوتا در دهه 1950 است.

جهت مشاور ایزو و مشاوره مدیریت می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.

02177942240-77959675

مشاور ایزو 9001 تخصص ماست.

گواهینامه CE با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *