شش کلاه تفکر
بخش دوم
جهت دادن به توجه روش شش کلاه، در واقع ابزاری است برای جهت دادن به توجه؛ زیرا توجه ما را به جنبه های خاصی از تفکر و نیز نوع خاصی از تفکر هدایت می کند در این مطلب قصد داریم کلاه ها را دوتا دوتا معرفی کنیم؛ زیرا این کار هم یادگیری نحوه کاربرد آن ها را آسانتر می سازد و هم استفاده عملی از آن ها را.
تفکر با کلاه سفید و کلاه قرمز
کلاه سفید
به کاغذ سفیدی فکر کنید. به نسخه چاپی یک کامپیوتر فکر کنید. کلاه سفید به معنی اطلاعات خنثی است. کلاه سفید صرفا برای بحث و جدل یا ارائه پیشنهاد نیست کلاه سفید تفکر، مستقیما بر اطلاعات موجود تمرکز می کند داشتن اطلاعات بسیار مهم است، از اینرو داشتن راه و روشی که با آن بتوانیم مستقیما در اطلاعاتمان تمرکز کنیم، بسیار اهمیت دارد.
در کاربرد کلاه سفید، سه پرسش مهم است:
-چه اطلاعاتی داریم؟
-اطلاعات مفقوده کدامند؟
-چگونه به اطلاعات مورد نیازمان دست یابیم؟
کلاه قرمز
به رنگ قرمز آتش و گرمی آن بیاندیشید. کلاه قرمز نماد عواطف، احساسات، حدس و گمان ها و دریافت های ناگهانی است کلاه قرمز تا حدودی عکس کلاه سفید است. کلاه سفید درصدد نادیده گرفتن واقعیت های عینی است و به احساسات دیگران درباره آنها واقعی نمی نهد. از نظر کلاه سفید، واقعیت، واقعیت است. کلاه قرمز به واقعیت ها علاقه ای ندارد بلکه احساسات و عواطف مردم برایش اهمیت دارند.
احساسات و عواطف
احساسات و عواطف ما بخش مهمی از تفکر ما هستند. احساسات ما همواره در تفکر ما دخیلند ما می کوشیم تا واقع بین باشیم (به استثنای ریاضیات)، اما به ندرت اینگونه ایم. در نهایت همه انتخاب ها و تصمیم گیری ها براساس احساسات و عواطف انجام می گیرند.
هدف از کاربرد کلاه قرمز
این است که به ما امکان می دهد تا احساسات خود را به گونه ای بیان کنیم که بتوانند در تفکر ما نقش داشته باسند. احساسات و عواطف ما تا وقتی ارزشمندند که از آن ها فقط به عنوان احساسات و عواطف یاد کنیم و نه چیز دیگری. مشکل زمانی پیش می آید که وانمود کنیم آنها چیز دیگری هستند. کلاه قرمز برچسب روشن و مشخصی بر احساسات ما می زند.
جهت مشاوره ایزو 9001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
مشاوره استراتژی با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.