شاخص عملکرد کلیدی (KPI))
تعریف شاخص KPI:
یک ارزش قابل اندازه گیری است که نشان می دهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا می کند، سازمان ها از شاخص های عملکرد کلیدی در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان استفاده می کنند.
نقاط تمرکز KPI در سطوح مختلف:Key Performance Indicator
شاخص عملکرد کلیدی در سطح بالا بر عملکرد کلی شرکت تمرکز می کند و KPI های سطح پایین بر روی فرآیندها در دپارتمان هایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز می کنند.
تعیین شاخصهای عملکرد کلیدی:
عموماً برای هر فعالیت باید شاخص های اصلی ارزیابی را مشخص کنید،برای تعیین شاخص های عملکرد کلیدی باید به اهداف کسب و کار خود توجه کنید و شاخص هایی انتخاب کنید که نمود تحقق اهداف کسب و کار شما از جنبه های مختلف باشند.
بیان یک مثال از KPI:
مثلاً برای سنجش میزان عملکرد وبسایت باید KPI های مشخصی تعریف شود که از طریق اندازه گیری آن بتوان میزان پیشرفت و نحوۀ عملکرد را سنجید، در این مورد شاخص های کلیدی می تواند میزان بازدید از سایت و رتبه آن در گوگل، درصد مانایی مخاطبان در سایت و مواردی از این دست باشند.
مراحل KPI:
برای تعریف KPI های مناسب در کسب و کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:
1- خروجی مطلوب چیست و چرا این خروجی برای شما اهمیت دارد؟
می تواند درآمد، سود، سهم بازار بیشتر، تعداد فالوور، دانلود و یا هرچیز دیگری باشد. دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود را بازگو کنید.
2- چگونه می خواهید فرآیند تحقق هدف را اندازه گیری کنید؟
روش های ارزیابی خود راشرح دهید، مثلاً با استفاده از اطلاعات آماری و تحلیل آن ها یا تحلیل گوگل و یا هر روش دیگر.
3- چگونه می توانید بر خروجی تعریف شده اثر بگذارید؟
مثلاً با استفاده از اجرای کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی می توانید روند را تسریع ببخشید یا عملکرد را تحت تاثیر قرار دهید.
4- چه فرد یا افرادی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟
بسته به آنکه چه اهدافی تعیین می کنید، اهداف به کدام دپارتمان مربوط و در هر دپارتمان چه کسانی مسئولند، مسئول خروجی مشخص می شود.
5- چگونه متوجه خواهید شد که به اهداف تان دست یافته اید؟
اتفاقاتی که سبب تحقق اهداف است را تعیین کنید. معیار های SMART سبب تعیین اهداف قابل اندازه گیری و ملموس می شود.
6- چند وقت یکبار فرآیند تحقق هدف را بازبینی می کنید؟
این کار سبب می شود گپ ها و عیب و ایرادات مربوط به فرآیند مشخص شود و با رفع آن روند تسریع شود.
جهت مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.