لوگو

شاخص عملکرد کلیدی (KPI)

 

 

تعریف شاخص KPI:

یک ارزش قابل اندازه­ گیری است که نشان می­ دهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا می کند. سازمان ها از شاخص های عملکرد کلیدی در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان استفاده می ­کنند.

نقاط تمرکز KPI در سطوح‌ مختلف:Key Performance Indicator

شاخص عملکرد کلیدی در سطح بالا بر عملکرد کلی شرکت تمرکز می­ کند و KPI های سطح پایین بر روی فرآیندها در دپارتمان هایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز می­ کنند.

تعیین شاخص‌های عملکرد کلیدی:

عموماً برای هر فعالیت باید شاخص های اصلی ارزیابی را مشخص کنید. برای تعیین شاخص های عملکرد کلیدی باید به اهداف کسب و کار خود توجه کنید و شاخص هایی انتخاب کنید که نمود تحقق اهداف کسب و کار شما از جنبه های مختلف باشند.

بیان یک مثال از KPI:

مثلاً برای سنجش میزان عملکرد وبسایت باید KPI های مشخصی تعریف شود که از طریق اندازه گیری آن بتوان میزان پیشرفت و نحوۀ عملکرد را سنجید‌. در این مورد شاخص های کلیدی می تواند میزان بازدید از سایت و رتبه آن در گوگل، درصد مانایی مخاطبان در سایت و مواردی از این دست باشند،مراحل KPI:

برای تعریف KPI های مناسب در کسب و کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

1) خروجی مطلوب چیست و چرا این خروجی برای شما اهمیت دارد؟

می تواند درآمد، سود، سهم بازار بیشتر، تعداد فالوور، دانلود و یا هرچیز دیگری باشد. دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود را بازگو کنید.

2) چگونه می خواهید فرآیند تحقق هدف را اندازه گیری کنید؟

روش های ارزیابی خود راشرح دهید، مثلاً با استفاده از اطلاعات آماری و تحلیل آن ها یا تحلیل گوگل و یا هر روش دیگر.

3)چگونه می توانید بر خروجی تعریف شده اثر بگذارید؟

مثلاً با استفاده از اجرای کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی می توانید روند را تسریع ببخشید یا عملکرد را تحت تاثیر قرار دهید.

4)چه فرد یا افرادی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟

بسته به آنکه چه اهدافی تعیین می کنید، اهداف به کدام دپارتمان مربوط و در هر دپارتمان چه کسانی مسئولند، مسئول خروجی مشخص می شود.

5)چگونه متوجه خواهید شد که به اهداف تان دست یافته اید؟

اتفاقاتی که سبب تحقق اهداف است را تعیین کنید. معیار های SMART سبب تعیین اهداف قابل اندازه گیری و ملموس می شود.

6)چند وقت یکبار فرآیند تحقق هدف را بازبینی می کنید؟

این کار سبب می شود گپ ها و عیب و ایرادات مربوط به فرآیند مشخص شود و با رفع آن روند تسریع شود.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *