لوگو
سرزنش کردن

متن زیر مطالبی را در مورد سرزنش کردن ارائه می نماید:

 

سرزنش رفتاری است که ما هنگامی انجام می دهیم که رفتار دیگری را تأیید نمی کنیم و می خواهیم او را متوجه کنیم که رفتارش چه پیامدی داشته است در واقع سرزنش کردن مقصر دانستن شخص دیگر است، برای اتفاق ناخوشایندی که رخ داده و یا اتفاق خوشایندی که رخ نداده است.
الگوی کلی آن این است که “همه اش تقصیر توست که…..” جای خالی را می توانید با هرچیزی پر کنید.

رسیدن به خواسته ها

ما سرزنش می کنیم تا دیگری رفتاری که ما غلط می انگاریم را متوقف کند آیا مؤثر است؟ قطعاً مؤثر است…گاهی اوقات، در غیر این صورت ما هیچگاه این رفتار را انجام نمی دادیم مشکل “سرزنش” این است که ما دیگری را شرمنده می کنیم اگر ما واقعاً باور داریم که هرآنچه از انسان سر می زند، بهترین تلاش او برای رسیدن به خواسته هایش است، چرا کسی را برای بهترین تلاشش سرزنش می کنیم؟؟ و سرزنش هرگز به روابط ما کمکی نمی کند هیچ کسی از رهگذر سرزنش دیدن، انسانی بهتر نمی شود.

در این تمرین

قرار نیست شما رفتار سرزنش کردن را متوقف کنید فقط قرار است توجه کنید چرا و چه زمانی سرزنش می کنید. توجه روی یک رفتارِ خاص مثل سرزنش کردن، باعث افزایش هشیاری شما می شود ما معمولاً زمانی که آسیب دیده ایم و یا خشمگین هستیم تمایل داریم که دیگری را سرزنش کنیم این بار، هنگامی که احساس خشم می کنید از فرد مورد اعتمادتان بخواهید تا به شما کمک کند، تمایلتان به سرزنش را تشخیص دهید.

سخن آخر

از خودتان بپرسید: “اگر این شخص، رفتاری را که من مورد سرزنش قرار می دهم متوقف کند، چگونه زندگی من بهتر می شود؟” سپس از خودتان سئوال بعدی را بپرسید: “آیا برای من راهی وجود دارد که به این خواسته ام برسم، صرف نظر از اینکه دیگری تغییری بکند یا نکند؟” پاسخ هایتان را جایی یادداشت کنید.

 

 

جهت مشاوره ایزو 45001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت ریسک با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر
مشاور ایزو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *