چگونه سازمان خود را چابک کنیم؟
چگونه سازمان خود را چابک کنیم؟با ما همراه بمانید:
بخش بعدی
♦در سازمانهایی که این باورِ اساسی در موردِ تأثیرگذاریِ رویکردِ بالا به پایین (رویکری که میگوید #مدیر رئیس است) وجود داشته باشد،موفقیت در اجرا کردن روش چابک مشکل است.
اهداف و رویکردهای مختلف
♦تعارضهایی همیشگی بین اهداف و رویکردهای مختلف وجود دارد و در نتیجه، زمانی که رویکرد چابک فقط در سطحِ تیم اعمال شود، این #ریسک وجود دارد که ناقص و غیرکاربردی باشد و پیشرفتِ کمی برای #سازمان در پی داشته باشد.
فرهنگ سازمانی چابک چه مزایایی برای شرکت شما دارد؟
چرا اصلاحاتِ جزئی، ماندگار نیستند؟
♦یکی از راهکارهای جزئی برای رفع تعارضِ بین رویکرد چابک و سبک مدیریت، میتواند این باشد که نقشِ سرپرستِ تیمِ چابک طوری تعریف شود که با مفاهیمِ چابک سازگارتر باشد.
♦میتوان یک جایگاه جدید برای مدیر نظارت ایجاد کرد که با ایدئولوژی «توانمندسازی» (enabling) چابک همخوانی داشته باشد.
♦اگر کمی شانس وجود داشته باشد، حتی ممکن است این توصیفِ شغلی، به طور رسمی هم توسط مدیریت بالاتر تأیید شود.
♦اما این رویکرد به چندین دلیل فقط یک راهحل موقت و ناقص محسوب میشود.
♦اولاً اینکه این تأییدِ رسمی در یک سازمانِ بزرگ که سه یا چهار لایهٔ مدیریتی بالای تیم وجود دارد، چقدر نیرومند است؟
♦به بیان دیگر، تعارضِ بینِ تیمِ چابک و سلسهمراتب مدیریتی فقط برای یک لایهٔ اول رفع شده است.
♦اگر تمام لایههای بالایی، اهداف و رویکرد جدید را قبول نکنند، احتمالِ دائمی شدنِ راهحل بسیار پایین خواهد بود.
♦یکی از دلایلی که لایههای بالاییِ مدیریت با روش چابک مشکل دارند این است که هدفِ شرکتهای بزرگ، تولید درآمد برای سهامداران و #مدیرانِ ردهبالا از طریق سودهای پرداختی سالانه (در ایران) یا سه ماهه (در امریکا) است که بتوان آن را به #بازارِ سهام گزارش کرد.
♦در حلقههای مدیریتی به این رویکرد، «حداکثر کردن ارزشِ سهامدار» (maximizing shareholder value)میگویند.
♦این هدف به طور گسترده نقد شده است، حتی جک ولش هم آن را «احمقانهترین ایدهٔ دنیا» میداند.
♦اما همچنان در سازمانهای بزرگ بسیار شایع است. (#جک_ولش، مدیر اسبق شرکت جنرال الکتریک است که مفهوم ارزشِ سهامدار با نام او گره خورده است.)
♦در روش چابک، هدفِ اصلی این است که برای #مشتری ارزش ایجاد شود.
♦هدفِ اصلیِ تولید ثروت برای سهامداران، با ارزشهای روش مدیریت چابک در تضاد است؛ در روش چابک، هدفِ اصلی این است که برای مشتری ارزش ایجاد شود.
♦در روش چابک، پول درآوردن نتیجه است، نه هدف.
♦زمانی که این دو هدف در بخشها و سطوحِ مختلفِ #سازمان ترکیب شوند، تعارضی دائمی بین آنها وجود خواهد داشت.
♦تا زمانی که این مسئله حل نشود، بهکارگیری رویکرد چابک در سطح تیم، احتمالاً بینتیجه و موقتی خواهد بود.
ادامه دارد…
لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
@Aryangostarco