چگونه سازمان خود را چابک کنیم؟

چگونه سازمان خود را چابک کنیم؟با ما همراه بمانید:

بخش بعدی

♦در سازمان‌هایی که این باورِ اساسی در موردِ تأثیرگذاریِ رویکردِ بالا به پایین (رویکری که می‌گوید #مدیر رئیس است) وجود داشته باشد،موفقیت در اجرا کردن روش چابک مشکل است.

اهداف و رویکردهای مختلف

♦تعارض‎‌هایی همیشگی بین اهداف و رویکردهای مختلف وجود دارد و در نتیجه، زمانی که رویکرد چابک فقط در سطحِ تیم اعمال شود، این #ریسک وجود دارد که ناقص و غیرکاربردی باشد و پیشرفتِ کمی برای #سازمان در پی داشته باشد.

فرهنگ سازمانی چابک چه مزایایی برای شرکت شما دارد؟
چرا اصلاحاتِ جزئی، ماندگار نیستند؟

♦یکی از راهکارهای جزئی برای رفع تعارضِ بین رویکرد چابک و سبک مدیریت، می‌تواند این باشد که نقشِ سرپرستِ تیمِ چابک طوری تعریف شود که با مفاهیمِ چابک سازگارتر باشد.

♦می‌توان یک جایگاه جدید برای مدیر نظارت ایجاد کرد که با ایدئولوژی «توانمندسازی» (enabling) چابک همخوانی داشته باشد.

♦اگر کمی شانس وجود داشته باشد، حتی ممکن است این توصیفِ شغلی، به طور رسمی هم توسط مدیریت بالاتر تأیید شود.

♦اما این رویکرد به چندین دلیل فقط یک راه‌حل موقت و ناقص محسوب می‌شود.

♦اولاً اینکه این تأییدِ رسمی در یک سازمانِ بزرگ که سه یا چهار لایهٔ مدیریتی بالای تیم وجود دارد، چقدر نیرومند است؟

♦به بیان دیگر، تعارضِ بینِ تیمِ چابک و سلسه‌مراتب مدیریتی فقط برای یک لایهٔ اول رفع شده است.

♦اگر تمام لایه‌های بالایی، اهداف و رویکرد جدید را قبول نکنند، احتمالِ دائمی شدنِ راه‌حل بسیار پایین خواهد بود.

♦یکی از دلایلی که لایه‌های بالاییِ مدیریت با روش چابک مشکل دارند این است که هدفِ شرکت‌های بزرگ، تولید درآمد برای سهامداران و #مدیرانِ رده‌بالا از طریق سودهای پرداختی سالانه (در ایران) یا سه ماهه (در امریکا) است که بتوان آن را به #بازارِ سهام گزارش کرد.

♦در حلقه‌های مدیریتی به این رویکرد، «حداکثر کردن ارزشِ سهامدار» (maximizing shareholder value)می‌گویند.

♦این هدف به طور گسترده نقد شده است، حتی جک ولش هم آن را «احمقانه‌ترین ایدهٔ دنیا» می‌داند.

♦اما همچنان در سازمان‌های بزرگ بسیار شایع است. (#جک_ولش، مدیر اسبق شرکت جنرال الکتریک است که مفهوم ارزشِ سهامدار با نام او گره خورده است.)

♦در روش چابک، هدفِ اصلی این است که برای #مشتری ارزش ایجاد شود.

♦هدفِ اصلیِ تولید ثروت برای سهامداران، با ارزش‌های روش مدیریت چابک در تضاد است؛ در روش چابک، هدفِ اصلی این است که برای مشتری ارزش ایجاد شود.

♦در روش چابک، پول درآوردن نتیجه است، نه هدف.

♦زمانی که این دو هدف در بخش‌ها و سطوحِ مختلفِ #سازمان ترکیب شوند، تعارضی دائمی بین آنها وجود خواهد داشت.

♦تا زمانی که این مسئله حل نشود، به‌کارگیری رویکرد چابک در سطح تیم، احتمالاً بی‌نتیجه و موقتی خواهد بود.

ادامه دارد…

 

لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *