در ذیل برخی از روشها و اصول كلی را كه هر مدیر برای انجام كار خود باید مورد نظر قرار دهد به اختصار بیان می كنیم.
– وضع هر یك از كاركنان را مورد بررسی قرار دهید.
– به زیر دستان علاقه نشان دهید، همه افراد خون گرم نیستند
– شنونده خوبی باشد.
– كاری كنید كه كاركنانتان با میل و رغبت كار را انجام دهند.
– انتقاد یا ملامت رابه طور مثبت انجام دهید.
– مدیری كه همیشه مراعات حال زیر دستان را می كند، كاركنان او فعال و وفادار بوده و نسبت به هم همكاری خواهند داشت.
– نظر مشورتی و كمك زیردستان را بخواهید.
– انتقاد و ملامت را در خفا انجام دهید.
– تحسین را در حضور دیگران انجام دهید.
– قسمتی از مسئولیت خود را به زیر دستان تفویض كنید
– در صورت استحقاق در تجلیل زیر دستان خود اقدام كنید.
– هرگز فراموش نكنید كه مدیر سرمشق زیر دستان خود می باشد.
– به كاركنان خود نشان دهید به آنان اعتماد داشته و از ایشان انتظار دارید تا به بهترین وجهی انجام وظیفه كنند.
– برای زیردستان خود هدفی معین كیند كه به خاطر رسیدن به آن به تلاش بیفتند وجد و جهد كنند.
– به زیردستان فرصت دهید در تصمیماتی كه گرفته می شود ( خصوصا تصمیماتی كه در وضع آنان اثر دارد ) شركت جویند.
– از تحكم و تسلط اجتناب كنید.
– خواسته های خود را به صورت پیشنهاد یا خواهش درآورید.
– هنگام طرح در خواست یا پیشنهاد دلیل آنرا حتما ذكر كنید.
– حتی وقتی كه هنوز طرح ها و برنامه های شما در مرحله ابتدائی است بگذارید، معاونین شما، راجع به آنها اطلاعاتی پیدا كنند.
– همیشه جنبه مثبت را در نظر بگیرید.
– تعادل داشته باشید
– هر وقت در اشتباه می باشید یا كه مرتكب اشتباهی شده اید به خطای خود اعتراف كنید.
– اگر فكر و سلیقه ای را پسندیدید دلیل آن را به مبتكر و صاحب فكر بگوئید
– به این حقیقت كه افراد، افكار ونظریات پیشنهادی خود را بهتر از سایرین به مورد اجرا می گذارند اهمیت بدهید.
– درباره آنچه می گوئید و طرز ادای آن دقیق باشید.
– از غرولند معمولی كاركنان ناراحت نشوید.
– این احساس را در زیردستان بوجود آورید كه كار آنان مهم است
– كاركنان خود را از اموری كه در وضع آنان تاثیر دارد مطلع سازید.
– وضع كاركنان تان را به آنان اطلاع دهید