10 راهکار برای مدیریت و رهبری موثر
10 راهکار برای مدیریت و رهبری موثر را می توانید در متن زیر مشاهده بفرمایید:
1) خودتان یک نمونه کامل باشید
اگر میخواهید شما را به عنوانِ مدیر و رهبر خوبی بشناسند، مردِ عمل باشید اگر توقع دارید کارمندان شما وقتشناس باشند، نه تنها سروقت که حنی زودتر از آنها در محلِ کار حاضر باشید. اگر توقع رفتار حرفهای از کارکنان خود دارید، پوشش مناسب داشته باشید و در برخورد با هر فردی حسن نیت و رفتار حرفهای نشان دهید خودتان نمونه کامل انسانیِ فضایی باشید که دوست دارید بر کسب و کار شما، حاکم باشد.
2) افتادگی آموز اگر طالبِ فیضی
رهبری و ریاست با هم متفاوت هستند، اگرچه هر دو پاسخگو و مسئول هستند، اما عموماً یک رهبر کانون توجهها را معطوف به خود نمیکند و به سایر ذینفعان نیز ارزش و اعتبار میبخشد شاید خلاف این به نظر برسد، اما: در مقایسه با غرور (بهتر است از اعتماد به نفسِ کاذب نام ببریم)، فروتنی اعتماد بیشتری جلب میکند. مطمئن باشید کارمندان و مشتریانِ شما، قدرِ تواضع شما را میدانند.
3) برقراری ارتباط موثر
چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفهای، ارتباط موثر ضروری است رهبران بزرگ همواره اطمینان حاصل میکنند که فرامین شان شنیده شده و موردِ پذیرش قرار گرفته است، آنها همچنان میدانند که باید شنونده خوی باشند. ارتباطات یک خیابانِ دو طرفه است که وقتی از آن بهرهمند میشوید، سازمان شما به جای درجا زدن مستقیم رو به جلو حرکت میکند.
4) برگزاریِ جلساتِ پُربار
همه میدانیم که وقت، طلاست! بنابراین در طول جلسات از امور بیفایده و کسانی که با صحبتهای بیمورد موجب اتلاف وقت میشوند اجتناب کنید. اگر به نیروهای خود اطمینان دارید، نیازی نیست که وقت خود را در جلسات صرف دخالت در جزییات امور کنید. در صورت رعایت این موارد جلساتِ روان و پُرباری خواهید داشت.
5) ترسیم خطوط قرمز
حتی مهربانترین و دلسوزترین مدیران و رهبران هم محدودیتهایی دارند. خطوط قرمز فردی و سازمانی را مشخص کنید و به آنها پایبند باشید. اینکه نیروهای شما بدانند نسبت به چه مواردی حساس هستید و انجام چه اموری را بر نمیتابید، منجر میشود پیش از آن که دست به کاری زنند که موجب ناراحتی شما شوند؛ خطوط قرمز شما را رعایت کنند. رعایت مرزهای روشن از سرخوردگی و سردرگمی در سازمان جلوگیری میکند.
6) طی این مرحله بیهمرهی خضر مکن!
هیچ کس کامل نیست! بهترین رهبرها میدانند کجا به کمک نیاز دارند؛ همچنین میدانند که این کمک را کجا میتوانند پیدا کنند. بنابراین یک “مشاور” و یا یک “مربی” داشته باشید. کسی که بتوانید با اعتماد به او در مواقع سخت، از عهده امور برآیید و تفاوت استفاده از مشورت را دریابید.
7) احساسات بیدار داشته باشید
در حالی که بسیاری از مردم معتقدند که احساسات را باید از مسائل مربوط به کسب و کار دور نگه داشت، فراموش نکنید که در نهایت کسب و کار ارتباط میان مردم است. برای آنکه این ارتباط طولانی مدت باشد، نیاز دارید تا از نظر هوش هیجانی فعال باشید: نسبت به نقطه نظرات و زمینههای مختلف حساس باشید. فراموش نکنید وقتی قرار است با مغز خود کسب و کار را هدایت کنید، به یک قلب نیز نیاز دارید.
8) در دام مشکلات رایج نیفتید!
همه اشتباه میکنند، اما برخی از آنها قابل پیش گیری هستند. پیش از آنکه دچار مشکلات رایج مدیریت و کسب و کار شوید، همواره مراقب آنها باشید. به قول معروف: پیشگیری بهتر از درمان است.
9) از گذشته درس بگیرید.
به قولِ معروف: کسی که از تاریخ چیزی یاد نگیرد، محکوم به تجربه آن است تاریخ مملو از نمونههای موفق و ناموفقی از تجربیات مدیریتی است ببینید کسب و کارها چه طور موفق شدهاند و یا کسب و کارهایی که دچار بحران و رسوایی مالی شدهاندهمه جا نکاتی برای یادآوری هست.
10) بهبود مستمر!
رهبران بزرگ در حقیقت مردمان بزرگ- به طور مداوم در حال یادگیری هستند و همیشه در تلاش هستند تا خود را ارتقاء دهند. همیشه کاری برای انجام دادن و چیزی برای یاد گرفتن هست. همیشه ذهن خود را به روی ایدهها و فرصتهای جدید باز نگه دارید.
جهت مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
![شرکت آریان گستر](https://agiso.ir/wp-content/uploads/2018/05/Untitled-21-212x300.jpg)