لوگو

ادواردز دمینگ

دبلیو ادواردز دمینگ (انگلیسی: W. Edwards Deming؛ ۱۴ اکتبر ۱۹۰۰ – ۲۰ دسامبر ۱۹۹۳) یک دانشمند اهل ایالات متحده آمریکا بود.

ادوارد دمینگ، دانشمندی است که نام او با مدیریت کیفیت و نگاه سیستمی به محیط کار، گره خورده است.

ادوارد دمینگ چند کلمه‌ی کلیدی داشت که همیشه و همه جا به کار می‌برد و برگزاری دوره‌های آموزشی‌اش در ژاپن و نقد‌هایی که گاه و بیگاه به مدیریت آمریکایی می‌کرد، باعث شد که در دنیای شرق، مورد علاقه باشد.

مشارکت کارکنان، کاهش اتلاف و قطعات معیوب، توجه به رضایت مشتری، تلاش برای ایجاد فرایند‌های مشخص و یکسان بودن مشخصات محصول، از جمله دغدغه‌های اصلی ادوارد دمینگ بود.

دكتر دمينگ‌ نخستين‌ آغازگر جدي‌ و نظريه‌ پرداز مديريت‌ نوين‌ جهان‌ بر اساس‌ مشاركت‌ تمامي‌ كاركنان‌ ،مديران‌ و مشتريان‌ يك‌ سازمان‌ است‌ كه‌ با مكتب‌ جديد خود تحولي‌ شگرف‌ پديد آورده‌ است‌ . مشاركت‌ وهمكاري‌ وي‌ با مديران‌ ژاپني‌ در توفيق‌ آنها براي‌ توليد يك‌ كيفيت‌ غبطه‌آور ، مورد تأييد و قبول‌ صاحبنظران‌جهان‌ پيشرفته‌ امروز است‌ . وي‌ متولد سال 1900 در منطقه‌ ” آيووا ” آمريكا است‌. داراي‌ مدرك‌ دكترا (PHD) دررشته‌ فيزيك‌ و رياضي‌ از دانشگاه‌ ييل‌ بوده‌ و در امور كشاورزي‌ ايالات‌ متحده‌ بعنوان‌ فيزيكدان‌ و رياضيدان‌مشغول‌ فعاليت‌ شده‌ بود. دمينگ‌ تحت‌ نظر آمارشناس‌ برجستة‌ وقت‌ ، فيشر2 ، در لندن‌ مطالعه‌ نموده‌ وهمچنين‌ تحـت‌ تأثيـر كارهاي‌ والتـر شـوارت‌ ، مبتـكر كنترل‌ آماري‌ فرايند در زمينه‌ بكارگيري‌ نمونه‌گيري‌ وآمار قرار گرفت‌.

 

اصول‌ چهارده‌گانه‌ دمينگ‌

1 – ايجاد يك‌ عزم‌ و اراده‌ مستمر براي‌ بهبود مداوم‌ توليد و خدمات‌

2 – پذيرش‌ و بكارگيري‌ فلسفه‌ جديد توسط‌ مديران‌ ارشد و كاركنان‌

3 – خاتمه‌ دادن‌ به‌ بازرسي‌ محصول‌ و جايگزين‌ كردن‌ ايجاد كيفيت‌ در فرايند

4 – خريد اقلام‌ و مواد اوليه‌ از يك‌ منبع‌ بدون‌ توجه‌ به‌ اصل‌ ” صرفاً قيمت‌ پائين‌ “.

5 – توجه‌  به‌ بهبود و بهينه‌ سازي‌ مستمر فرايندها به‌ منظور كاهش‌ مستمر ضايعات‌

6- برقراري‌ آموزش‌هاي‌ شغلي‌ براي‌ مديران‌ و كاركنان‌

7 – برقراري‌ روش‌ نوين‌ رهبري‌ ” بجاي‌ تشخيص‌ مقصر كيست‌ ، به‌ موضوع‌ مشكل‌ در چيست‌ ، توجه‌ كنيد”.

8 – از بين‌ بردن‌ ترس‌ در سازمان‌

9 – از بين‌ بردن‌ فاصله‌ و سدهاي‌ موجود ميان‌ واحدهاي‌ مختلف‌

10 – خودداري‌ از شعار دادن‌ ، موعظه‌ كردن‌ و هدف‌ گذاري‌ براي‌ كاركنان‌

11 – حذف‌ اهداف‌ كمي‌ براي‌ كاركنان‌ و مديران‌

12 – از ميان‌ برداشتن‌ سدهايي‌ كه‌ مانع‌ حس‌ افتخار كاركنان‌ از كارشان‌ ميگردد .

13 – تشويق‌ و ترغيب‌ كاركنان‌ براي‌ ارتقاي‌ فرهنگ‌ و دانش‌ خود و ترويج‌ فرهنگ‌ خودآموزي‌ و خودبهسازي‌

14 – تعهد مديريت‌ را بايد به‌ كيفيت‌ و بهره‌وري‌ و اصول‌ فوق‌ آشكار سازيد و همگان‌ را براي‌ تغيير و تحول‌بسيج‌ كنيد.

جهت مشاور ایزو  مانند ایزو 9001 با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

ما مشاوره EFQM را تخصصی انجام میدهیم.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *