دفتر کار خوب

یک دفتر کار خوب با ما همراه باشید:

 

 

 

فضا و محیط کاری که در آن مشغول به فعالیت هستیم به اندازه ی تیم کاری مهم است چون فضای کاری جایی است که در آن روزانه ساعات طولانی را مشغول به فعالیت هستیم و انجام وظایف و مسئولیت‌ها هستیم کارشناسان معتقدند محیط فیزیکی می‌تواند تا 30 درصد موجب بهبود و یا کاهش عملکرد کارکنان شود به‌صورت کلی برای انتخاب یک محیط کار باید به دو عوامل زیست‌محیطی مانند روشنایی، صدا، کیفیت هوای داخلی و عوامل زیبایی‌شناختی مانند چیدمان فضای کار، مبلمان، رنگ دیوارها و… توجه کرد.

محیط کار ايده‌آل

شايد کارفرمایان فکر کنند که برای رسيدن به یک محیط کار ايده‌آل، بايد خيلي خرج کنند، انواع و اقسام ميز و صندلی‌هايی را سفارش دهند که کاملا متناسب با وضعيت بدني کارمندان است، روی نورپردازی اتاق‌های مختلف فکر کنند، دنبال خاص کردن اتاق جلسه‌ها باشيد تا بارش افکارتان را هدفمندتر کند و غیره. اما دو روانشناس انگليسي در مطالعه‌ای که در دانشگاه اکستر انجام شده، نشان داده‌اند که رسيدن به طرح ايده‌آل برای دفتر کار، خيلي ساده‌تر و ارزان‌تر از اين حرف‌هاست پژوهش اين دو محقق نشان داده است که اگر کارفرمایان اجازه دهند کارمندان فضاي کاری خود را آن‌طور که خودشان می‌خواهند طراحی و دکور کنند،بهترين نتيجه را می‌گيريد و خلاقيت و بهره‌وری‌شان را به‌شدت تقويت می‌شود.

هدف بررسي بهره‌وری کارمندان

در مطالعه‌ای که توسط تيم ‌هارفورد، نويسنده و اقتصاددان، با هدف بررسي بهره‌وری کارمندان داوطلب انجام شد، ميزان بهره‌وری شرکت‌کنندگان در دفاتر و شرکت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. اولين سبکی که محققان آن را مورد مطالعه قرار دادند، دفترها و شرکت‌های کوچک و مينيماليستی بود آن‌ها مشاهده کردند که در دفترهای کوچکی که وسايلي مثل تابلوهای چاپی بزرگ، گلدان‌هايی طبيعی و گياهان سبز وجود دارد، بهره‌وری افراد بيشتر است، چون کارمندها مجبور نبودند تمام طول روز به يک ديوار لخت زل بزنند. محققان نتيجه گرفتند که هر چقدر فضای دفتر به اصطلاح «انسانی»تر باشد، بهره‌وری کارمندها بيشتر است.

گروه تحقيقاتي

اما اين جالب‌ترين نتيجه‌ای نبود که اين گروه تحقيقاتي در روند مطالعات خود به آن دست پيدا کرد؛ در مرحله دوم آن‌ها از کارمندهای داوطلب خواستند تا ظرف چند دقيقه مبلمان و ميز و صندلي‌ های دفتر کارشان را آن‌طور که دوست دارند، جابه‌جا کنند در دفاتری که توسط خود کارمندها دکور شده بود، بهره‌وری در بالاترين مقدار خود بود به طوری‌که نتايج فعاليت روزانه شرکت‌کنندگانی که در اين دفترها کار می‌کردند، سی درصد بيشتر از کسانی بود که در شرکتی مشغول به کار بودند که هيچ سهمی ‌در دکوراسيون آن نداشتند.

کارفرما

اين مسئله قطعا براي هر کارفرمايي جالب توجه و مهم است، چون فقط کافي است کمي‌ دست کارمندهايش را باز بگذارد تا بيشتر روي فضايی که بخش اعظم روز خود را در آن می‌گذرانند، کنترل داشته باشند و با همين تغيير کوچک بهره‌وری‌شان تا سي درصد افزايش پيدا کند به گفته ‌هارفورد وقتي کارمندان فضای اداری محل کارشان را دوست نداشته باشند، از شرکتي که ميزبانشان است نيز خوششان نمی‌آيد و در نتيجه نمی‌توانند کارشان را هم دوست داشته باشند.

سخن آخر

بنابراين بهترين روش براي افزايش بهره‌وري کارمندان اين است که طراحي فضای دفتر به آن‌ها بسپاريد و بدترين روش اين است که به آن‌ها وعده استقلال بدهيد، اما بعد پاک‌کن برداريد و همه تغييرات دلخواهشان را از بين ببريد تا به فضايی که فقط خودتان می‌پسنديد دست پيدا کنيد!

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *