لوگو

بازار نیروی کار

توانایی سازمان عمدتا به منابع سازمانی آن بستگی دارد و نیروی انسانی بخش مهمی از این منابع محسوب می شود،زمانی سازمان ها می توانند از توانایی نیروی انسانی بهره مند باشند که در محیط آن ها عناصر انسانی و کارکنان مناسب در دسترس بوده باشد.

تعداد و مشخصات نیروی کار

تعداد و مشخصات نیروی کار در بازار نیروی کار عامل مهم محیط برون سازمانی است که می تواند مدیریت منابع انسانی را تحت تاثیر قرار دهد،اگر نیروی انسانی  مورد نیاز سازمان در بازار نیروی کار وجود نداشته باشد و یا تقاضای نیروی کار سازمان بیشتر از عرضه ی نیروی کار باشد،فعالیت های مدیریت منابع انسانی به خصوص کارمند یابی،انتخاب،آموزش و موضوعات انگیزشی از اهمیت و حساسیت بیشتری برای سازمان برخوردار خواهد بود.

تغیرات در ترکیب نیروی انسانی

در چند دهه اخیر،در ترکیب نیروی انسانی،تغیرات زیادی اجرا شده و این تغیرات در آینده شدیدتر خواهد بود،در واقع ترکیب نیروی کار روز به روز ناهمگون می شود;زیرا زنان و گروه های مختلف به جرگه نیروی کار می پیوندند،ناهمگونی یا گوناگونی نیروی کار را بدین گونه تعریف کرده اند:هر نوع ویژگی که افراد انسانی در نظر می گیرند تا بدان وسیله خود را متفاوت از دیگران بدانند و بدین ترتیب این پدیده شامل عواملی چون نژاد،جنسیت،سن،ارزش و هنجار های فرهنگی می شود.

حضور زنان در ابعاد مختلف سازمان

افزایش حضور زنان در سطوح مختلف و متعدد سازمان و پیامدهای ناشی از حضور آنان(نظیر بارداری،زایمان،الزام به مراقب از کودکان و….)نیاز به تدابیری مناسب دارد،که این امر اثراتی بر وظایف و فعالیت های مدیریت منابع انسانی دارد،هم چنین مسائل ناشی از سالخوردگی و جوانی نیروی کار و نیازها،انتظارات و شرایط متفاوت آن ها از جمله مسائلی است که مدیریت منابع انسانی را تحت تأثیر قرار می دهد.

در نتیجه

پس افزایش ناهمگونی نیروی کار انسانی بر اساس ویژگی ها،ارزش ها و فرهنگ های متفاوت آن ها موجب می گردد که بر میزان وظایف و فعالیت های مدیریت منابع انسانی و دشواری و پیچیدگی آن ها افزوده شود.

برای مشاوره در بحث های مختلف بازار نیروی کار انسانی در سطوح مختلف جامعه و همچنین سیستم های مدیریتی مانند ایزو 9001 می توانید با کارشناسان مشاوره ایزو تماس بگیرید.

در مسیر موفقیت همراه ما باشید.

021-77942240-77959675

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *