لوگو

استراتژی های جنریک

استراتژی های جنریک را در متن زیر مطالعه بفرمایید:

 

 

استراتژی کلاسیک

این نوع استراتژی به عنوان فرایندی از پیش خواسته و عقلائی در نظر گرفته شده که به طور عقلائی و با استفاده از تجزیه و تحلیل های لازم،تبیین می گردد،مفروضات این رویکرد آن است که امکان تسلط بر محیط داخلی و خارجی سازمان وجود دارد و تصمیم هایی که از طریق این فرایند اتخاذ می شود به موفقیت در بلند مدت منتهی می گردد.

تغییر تدریجی

تغییر تدریجی این نگرش،استراتژی کلاسیک نامربوط می شمارد و بر این عقیده است که سازمان هایی که به دنبال حداکثر رساندن سود هستند،باقی خواهد ماند و بقیه محکوم به نابودی هستند،مفروضات این رویکرد آن است که امکان تسلط بر محیط وجود ندارد بلکه باید تلاش شود که استراتژی و محیط متناسب یکدیگر باشند.

استراتژی فرایندی

به عدم امکان انتخاب استراتژی مغایر شرایط محیط چندان اعتقاد ندارد و در مورد انتخاب استراتژی خوش بین تر و بر این باور است که استراتژی بیشتر از فرایند توافقات،یادگیری و سازش های لازم شکل می گیرد تا تجزیه و تحلیل عقلائی در عین حال چون رقبا نیز در همین شرایط قرار دارند تشخیص اینکه مناسب ترین استراتژی کدام است،چندان آسان نیست.

استراتژی سیستمیک

ضمن پذیرش انتخاب استراتژی دلخواه،نوع استراتژی را به شرایط محیط مربوط می کند،در این رویکرد،در صورتی که زمینه و بستر فرهنگی -اجتماعی مساعد باشد می توان به دلخواه،استراتژی به حداکثر رساندن سود را انتخاب نمود و حتی ممکن است با انتخاب استراتژی مناسب بر محیط نیز اثر گذاشت.

نتیجه گیری

در یک نتیجه گیری مختصر  می توان ادعا نمود که سیر تحول اندیشه های مدیریت استراتژیک نیز مانند تئوری های مدیریت،با نگرش عقلائی-تحلیلی آغاز و با مطرح شدن نگرش تجربی-انطباقی و چالش فکری،بین این دو مکتب به نگرش اقتضایی دست یافته است،و نگارنده نیز برای سازمان های ایران،به ویژه دستگاه های کسب و کار دولتی مکتب تلفیقی با گرایش به پیش تدبیری را توصیه نموده است.

 

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
02177942240-77959675

گواهینامه CE  اروپا از تخصص های ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *