لوگو

اثر پیگمالیون در مدیریت منابع انسانی

 

 

 

مأموریت مدیریت

یک مدیر باید ابتدا از توانمندی های هر یک از کارمندانش آگاه شود و آنها را به رسمیت بشناسد و بر اساس این شناخت، تصویری مثبت و توانمند از آنها داشته باشد، سپس، آن تصویر را (با کلام یا رفتار) به کارمندانش منتقل کند؛ مثلا خطاب به کارمند الف بگوید: من تو را انسان پرتلاشی میبینم که همواره از عهده وظایفت بر می آیی؛ اگر دیگران فقط میتوانند هر روز با 20 مشتری تماس بگیرند و میزان رضایت آنها را بسنجند و رضایت مشتریان ناراضی را جلب کنند، با شناختی که من از تو و توانمندیها و روابط عمومی منحصر بفردت دارم، تو میتوانی با 25 نفر تماس بگیری و رضایت افراد بیشتری را جلب کنی.

ذهنیت کارمند

در این حالت، آنچه در ذهن این کارمند بر اساس اثر پیگمالیون شکل میگیرد این است: “مدیر من، مرا فردی توانمند شناخته است. پس، من نباید کاری کنم که این دیدگاه مثبت، منفی شود. من باید کاری کنم که این دیدگاه باقی بماند و تقویت هم بشود”

نادان و بی عرضه قلمداد کردن

در نقطه مقابل، اگر مدیری کارمندانش را یک مشت افراد نادان و بی عرضه بداند و مدام به آنها سرکوفت بزند، حس ناتوانی را به آنها منتقل کند. چنین مدیری در واقع با دست خود راندمان کاری مجموعه تحت مدیریتش را کاهش میدهد.

سخن آخر

بنابراین، اثر پیگمالیون یک شمشیر دو لبه است که میتواند افراد را به سمت بروز استعدادها و توانمندیهایشان سوق دهد یا آنها را منفعل و بی عمل کند.

 

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
02177942240-77959675

گواهینامه CE اروپا

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *