آیا دانش نهفته قابل مدیریت کردن است؟
آیا دانش نهفته قابل مدیریت کردن است؟ دانش فقط متعلق به مدیران و متخصصین شرکت ها نیست
بلکه پراکنده و پخش شده در سطح سازمان می باشد به عبارت دیگر تمام افراد سازمان دارای دانش می باشند
که این دانش شامل دانش نهفته نیز می شود فرایند ایجاد انتقال و حقظ دانش نهفته شامل چندین مرحله است
این مراحل دانش نهفته و تلویحی را به دانش صریح تبدیل میکند و از نهادینه شدن و پخش و انسجم ان با سایر اقدامات سازمان اطمینان حاصل میگردد
مرحله اول
ایجاد:
این مرحله مبتنی بر فرایند یادگیری شخصی می باشد و مستقیم مدیریت نمیگردد
مرحله دوم
مشاوره و نظرخواهی مستقیم :
مشارکت داوطلبانه و فعال کارکنان از اهمیت بالایی برای توسعه سازمان یادگیرنده می باشد و این کارمستلزم جو همکاری است که کارکنان را
به تسهیم دانش شان تشویق کند و همچنین مستلزم فرایند گوش دادن و نظرخواهی در محیط کار به منظور بروی سازی دانش نهفته می باشد .
مرحله سوم
کد گذاری و رسمیت سازی کدگذاری دانش نهفته اغلب به عنوان یک گام ضروری و رسمی فرایند سازمان مورد ملاحظه قرار میگیردکه
این مرحله توسعه رویه های محیطی و اجرای اموزش به خصوص برای کارمندان جدد را تسهیل می سازد
مرحله چهارم
بکار گیری :این مرحله باعث ارتقای توانمند سازی و اموزش می شود اگر این مراحل طی گردد کرکنان نه تنها به عنوان منبع دانش تلقی میشوند بلکه عاملین تغییر نیز محسوب میگردند
شرکت آریان گستر مشاوره انواع سیستم های مدیریت وISO
دیدگاهتان را بنویسید