لوگو

آشنایی با مفاهیم توسعه مدیریت

اهداف سیستمی سازمان چه شاخصهایی باید داشته باشند؟

اهداف باید به صورت S.M.A.R.T (خاص، قابل سنجش، قابل دستیابی، واقع بینانه و مبتنی بر زمان) طراحی شوند و باید در تمامی سطوح شرکت ارتباط داشته باشند، به این معنی که هر کارمند باید بداند چگونه کار آنها از دیدگاه اهداف کیفی پشتیبانی می شود. برای انجام این کار، موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

یک هدف باید روشن و مشخص باشد (Specific):

هنگامی یک هدف کیفی را می نویسیم حتما باید آن هدف قابل درک و روشن باشد. به جای کلی گویی همراه ابهام باید مواردی ذکر شود که کاملا قابل درک باشد.

قابل سنجش باشد (Measurable):

اگر یک هدف را نمی توان اندازه گیری کرد، چگونه تشخیص می دهید که کی به آن دست یافته اید؟! به منظور ایجاد و تدوین یک هدف کیفی مؤثر، باید آن هدف قابل اندازه گیری شود. در اینصورت شما می توانید نقص ها را اندازه گیری کنید و برنامه هایی برای کاهش تعداد نقص ها را ترتیب دهید، اما اندازه گیری مبهم و نامشخص اهداف کیفی، زمانگیر و بسیار سخت است.

با تایید مدیریت ارشد سازمان قابل دستیابی باشد (Attainable):

برای دستیابی به یک هدف، ابتدا باید توسط مدیریت ارشد سازمان آن هدف تأیید شود. هنگامی که مدیریت با هدفی موافق است، باید به هر سطح سازمان که مورد نیاز برای اجرای برنامه ها برای دستیابی به اهداف است، اطلاع داده شود.

هدف واقع بینانه تدوین شود (Realistic):

با واقع گرایی با یک هدف، اجرای آن را در سازمان شما آسانتر می کند. اگر به کارکنان خود بگویید که می خواهید نقص ها را از ۵۰٪ تا ۲٪ کاهش دهید، آنها خواهند پرسید که چگونه این امر امکان پذیر است. بهتر است برای تعیین اهداف حتما واقع بینانه اقدام کنیم.

اهداف بر اساس زمان تدوین شوند (Time Bound):

یک هدف برای اینکه واقعا موثر باشد، نیاز به داشتن یک زمان مرتبط با آن دارد. با داشتن زمان مشخص برای هر هدف، به شما امکان داده می شود تا نظارت بررسی کنید که چه مقدار به اهداف خود نزدیک شده اید.

جهت مشاور ایزو مانند ایزو 9001 با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *