لوگو

OHSAS ۱۸۰۰۰ به مجموعه‌ای از استانداردهای مدیریتِ بهداشت حرفه‌ای و ایمنی اطلاق می‌شود و سندی به عنوان استاندارد ایزو ۱۸۰۰۰ وجود ندارد. مدل اجراییِ این مجموعه OHSAS ۱۸۰۰۱ است که برای اثباتِ مطابقتِ سیستمِ ایمنی و بهداشتِ سازمان با مشخصات (الزامات) این استاندارد بین‌المللی و صدور گواهینامه موردِ استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد به منظورِ ارزیابی و بهبود عمل‌کردِ تقریبا تمام سازمان‌ها در همهٔ بخش‌ها و صنایع به کار می‌رود. اما موردِ استفادهٔ عمدهٔ آن در شرکت‌های راه و ساختمان، خدمات عمومی مانند آب، برق، ارتباطات، و سازمان‌های بهره‌برداری و نگهداری زیرساختارها و نیز شرکت‌های صنعتی از جمله شرکت‌های تولیدی‌، شرکت‌های معدنی‌، و شرکت‌های خدماتِ حمل و نقلِ هوایی، ریلی، دریایی، و جاده‌ای است. این ویراستِ استاندارد، جای‌گزینِ ویراستِ OHSAS ۱۸۰۰۱:۱۹۹۹ شده است و می‌توان آن را از طریق این لینک را خریداری کرد.
استاندارد OHSAS ۱۸۰۰۱ حاویِ معیارهایِ پذیرشِ ایمنی و بهداشتِ حرفه‌ای رشتهٔ خاصی نیست بلکه مجموعهٔ مشخصات (الزامات) عمومی است که به عنوانِ چارچوبی برای برای مدیریتِ ریسک و بهبود عملکرد سیستمِ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای موردِ استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد به صورتِ سازگار با استانداردهایِ ایزو ۹۰۰۱ (مدیریتِ کیفی) و ایزو ۱۴۰۰۱ (مدیریتِ زیست‌محیطی) تدوین شده است. ازاین‌رو این سازمان‌هایی که می‌خواهند فعالیت‌های مستندسازی و ممیزیِ سازمانِ خود را به حداقل برسانند می‌توانند آن را به صورتِ یک‌پارچه (IMS) با استانداردهای بین‌المللی یاد شده مورد استفاده قرار داد.

استانداردهای خانوادهٔ OHSAS ۱۸۰۰۰
OHSAS ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷؛ استانداردِ سیستم‌های مدیریتِ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای؛ مشخصات،
OHSAS ۱۸۰۰۲:۲۰۰۸؛ استانداردِ سیستم‌های مدیریتِ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای؛ رهنمودهایی برای استقرارِ OHSAS 18001.

One comment

  1. با سلام
    بنده نیاز به یک فایل که چه کارهای رو باید انجام بدیم اگه بخوایم از OHSAS18001 به ISO45001 سویچ کنیم دارم .
    یک فایل که شامل جدولی که تغییرات 45001 نسبت به 18001 رو نشون بده و اینکه اگه بخوایم این سویچ رو انجام بدیم باید چه کارهایی رو انجام بدیم.
    در حد چند صفحه که برای مدیر عامل بفرستم برای تصمیم گیری
    یخورده هم عجله دارم اگه بتونید زودتر جواب من رو بدین ممنون می شم
    با سپاس

    حسین حبیبی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *