ضرورت تغيير در سازمان هاي موفق

ضرورت تغيير در سازمان هاي موفق را می توانید در متن زیر مطالعه بفرمایید:

مقاومت در برابر تغييرات در سازمانها بويژه سازمان هايي كه به تازگي به سطح مطلوبي از موفقيت رسيده اند، امري عادي است، مزاياي هرگونه تغيير قابل انجام ، اغلب ممكن است كه به علت مقاومت دچار تغيير يا اختلال گردد به منظور غلبه بر مقاومت در برابر تغيير در سازمان ها و در جهت ايجاد مسيري هموار به سوي نتايج مثبت ، متن زير رويكردي منطقي را به
نمايش مي گذارد.

چرا سازمانهاي موفق به تغيير نيازمندند؟

بنجامين فرانكلين مي گويد اگر تغييرات را خاتمه دهيد، زندگي خود را خاتمه داده ايد. شمار اعتراضات نسبت به تغيير در سازمانها با تعداد نفرات سازمانها برابر است حتي اگر اين تغييرات دستاوردهاي مثبت آشكاري را هم درپي داشته باشند بازهم با اعتراض هايي مواجه خواهندشد و ممكن است كه از فرايند تغيير جلوگيري شود سازمان هايي كه به انجام تغييرات گسترده دست مي زنند بايد اعتراضهاي مربوطه را شناسايي كنند و در راستاي غلبه بر اين اعتراضها به كاركنان و ذينفعان كمك كنند. افرادي كه در برابر تغييرات مقاومت مي كنند از پيامدهاي احتمالي تغييرات يعني بي نظمي، پيچيده شدن و سردرگمي اوضاع واهمه دارند هزينه ها و پريشاني ناشي از مسائل جاري نيز ترس و واهمه ايشان را تقويت كرده و ممكن است سبب تضعيف ديگر ابتكار عملهاي ارزشمند گردد.

سازمانهاي موفق

اگر سازمانها بخواهند تغييرات به صورتي موفق انجام پذيرد ،بايد زيربنايي را براي حمايت از تغيير بسازند، اين امر، بويژه درباره سازمانهاي موفقي كه به تغييرات ضروري ملزم نيستند نيز صدق مي كند،برخلاف سازمانهاي بحران زده،علائم وجود مشكلات ، به آساني در سازمان هاي موفق قابل تشخيص نبوده و پيامدهاي آن در زيان مالي،كاهش شمار مشتريان، توليد ناقص و جرائم مكرر نمايان نمي گردد،ضرب
المثل قديمي سري كه درد نمي كند را دستمال نمي بندند درباره سازمانهاي موفقي كه در محيط هاي پويا به كار مشغولند
مصداق ندارد.

زيرا:

موفقيت را نبايست با خوش اقبالي اشتباه گرفت: موفقيت با پيروي از رويكردي روشمند درجهت تكميل وظيفه اي مشخص به دست مي آيد البته ممكن است كه در فرايند پيروي از رويكرد مذكور، اقبالي نيز به وجود آيد كه درنتيجه آن فرصت و پاداشي فراتر از نتايج مثبت وظيفه مورد اشاره حاصل گردد. اقبال به دست آمده ممكن است درعمل ، مشكلات جدي را به گوشه اي براند. ولي بايد دانست كه اقبال قابل پيش بيني يا تكرار نيست، درحالي كه موفقيت بيشتر قابل رديابي است،موفقيت چالشگراني نو را از ميان رقيبان، شريكان و مشتريان جذب مي كند:

رهبران بازار

تلاش هايي كه در راستاي موفقيت صورت مي گيرد، به طور قطع رقبا را وادار خواهدكرد كه به منظور برابري و سبقت جستن از رهبران بازار ، محصولات و خدمات خود را دوباره سازمان دهي كنند، پيامد تغييرات مزبور اين است كه نوآوريهاي استثنايي ديروز را به انتظارات استاندارد امروز تبديل مي كند، شركاي سازمان به منظور كسب ابعاد سودآور و پرارزش تري از معاملات سعي خواهندكرد كه محدوده كاري و نقش قبلي خود را گسترش دهند، اگر آنان قسمتي از زنجيره تامين محصول باشند، ممكن است كه خود مستقيماً خدماتي را به مشتريان پيشنهاد و با اين اقدام سازمانهاي موفق را به عنوان واسطه اي زائد در نظر بگیرند و تهديد كنند.

گسترش محدوده فعاليت

اگر آنها به مشتريان نزديك تر باشند، حتي ممكن است كه با گسترش محدوده فعاليت خود، سازمان موفق را حذف و خدمات را در خانه عرضه كنند. مشتريان هميشه فشار زيادي به فروشندگان وارد مي كنند و مي كوشند تا برپايه منافع خود به مذاكره بنشينند. از اين رو، ممكن است بيش از پيش به منابع داخلي روي آورند و از ميزان وابستگي خود به شركت موفق بكاهند،اثرات فشار اين سه گروه مجزا بر سازمان موفق اين است كه سازمان مذكور همواره در تمامي جهات با رقبايي روبرو خواهد بود،موفقيت انتظارات را بالا مي برد، از تحمل نقائص مي كاهد و بر رويارويي با محدوديتها اصرار مي ورزد:

تغييرات دائمي

خصوصياتي كه امروزه ابداعي و مطلوب به شمار مي روند در آينده به موارد استاندارد تبديل خواهند شد،رشد خصوصيات مورد انتظار سبب تغييرات دائمي خواهد گرديد تكامل كالاها و خدمات نيز سبب كاهش تحمل نقائص توسط مشتريان خواهدشد هرچه سازمانهاي بيشتري به نوآوري روي آورند، انتظارات درباره اطمينان و كاركرد دائمي كالا گستردگي بيشتري پيدا مي كند، به اين ترتيب شركت تحت فشار بيشتري قرار مي گيرد تا كيفيت محصول خود را تضمين كند و از قانون پيروي نماید.محدوديتها از نوع زمان ، بودجه ، مهارتهاي انساني و ديگر هزينه هاي آماده سازي مرتبط با اجرا،تداوم استفاده و تعمير و نگهداري محصولات يا خدمات هستند حتي پس از ايجاد ويژگيهاي موردنظر و كاهش ريسك هاي مهم ، باز هم گرايشها به دريافت خدماتي تمايل دارند كه هزينه خود را پيوسته كاهش دهند.

كاهش هزينه ها

كاهش هزينه ها به هزينه اي مالي،زمان و مهارتهاي انساني و اختلال در كسب و كار مربوط است اين سه جنبه از خصوصيات،نقائص و محدوديت ها ،همگي سبب ايجاد تغييرات مي گردند،موفقيت سبب نوآوري در محصولات ، فرايندها و منابع مي گردد:توانايي سازمانها در مواجهه با انتظارات روزافزون هم به ويژگيهاي محصول و هم به فرايندها و منابع مورداستفاده بستگي خواهد داشت، به منظور تضمين وجود فرايند و موثربودن آن، فرايندهاي پويا مستلزم مميزي و اقدامات اصلاحي پیوسته هستند.

اقدامات اصلاحي

مثالي از تغييرات به شمار مي آيند. منابع نوين مي تواند محدوده اي از به كارگيري كاركنان يا مشاوراني با مهارتهاي خاص تا به كارگيري تجهيزات و توسعه توانايي و اثر بخشي توانايي سازمان درجهت تكميل فرايندهاي كسب و كار مربوط به خود را شامل شود.

موفقيت سبب ايجاد تمايل به رشد و تكامل فردي مي گردد:

افراد درگير در تلاشهاي موفق مي خواهند كه در مقام رهبري صنعت و به عنوان صاحب نظري برجسته در رشته مربوطه جايگاهي را براي خود ايجاد كنند. تمايل به رهبري، سبب گزينش مطلوب تر بهترين عمليات درجهت هدايت سازمان به وضعيت مناسبي از بهره وري ، كارايي و رفاه مي شود، اين امر به جذب ديگر متخصصاني منجر خواهد شد كه مي خواهند به اهداف خود دربهترين سازمان مرتبط با رشته شغلي شان دست يابند.

محيط بيروني سازمان بر عوامل هدايت كننده تغييرات اثر مي گذارد:

بنجامين ديزرائيلي مي گويد: تغيير غيرقابل اجتناب است. تغيير بدون تغيير است اكثر سازمانهاي موفق در خلاء كار نمي كنند و در معرض عوامل محرك كسب و كار قرار دارند كه سبب ايجاد تغييرات دائمي مي گردند،اين عوامل عبارتند از : حمايت كنندگان، سرمايه گذاران و وام دهندگاني كه منتظر بازپرداخت اصل و بهره وام خودهستند.

بخش خصوصي

چه سازمان توسط بخش خصوصي اداره شود و چه توسط دولت ، درهرحال براي سرمايه گذاري و عمليات از پول مردم استفاده مي شود. سرمايه گذاري مورد اشاره براساس درك افراد از اين مفهوم حاصل شده كه سازمان ، پول را با درنظر گرفتن جنبه هاي اقتصادي سرمايه گذاري خواهدكرد و به دستاوردهاي مطلوبي هم دست خواهد يافت. در بخش خصوصي،سرمايه گذاريها با هدف رشد سرمايه اي و تكرار رشد سالانه درآمد خالص، انجام مي شود. براي غلبه بر چالشها و تهديدها ، زيربناي چنين رشدي بايد به اندازه كافي استوار باشد. همچنين براي اين رشد بايد توسعه لازم نيز
صورت گيرد.

تغييرات را با پشتكار و تحليل فاصله ها هدايت كنيد:

تغييرات بايد براساس سنجش و توجه به امتيازات حاصله صورت گيرد،براي تعيين اولويت اقدامات ، شناسايي نقاط ضعف احتمالي ضروري است،براي افزايش توان رقابت و زمينه كار و فرصتهاي سازمان مي توان برتري ها را افزايش داد.

فاصله ها را كاهش دهيد و براساس نقاط قوت خود كاركنيد:

تغييرات بايد با هدف حصول اهدافي شرك صورت گيرند. همواره پيش از شكل گيري تهديد بايد تغييرات مثبت را هدايت كنيد تا علاوه بر غلبه بر آنها از روند تغيير عوامل هم بهره مند شويد اقبال مطلوب به دنبال پذيرش و اجراي تغيير حاصل مي شوند :نولان ريان مي گويد: لذت بردن از موفقيت مستلزم توانايي تغيير است، تنها با پذيرش تغييرات مي توانيد فرصت واقعي برای بيشترين بهره گيري از استعداد خود را بيابيد. اقبال مطلوب نتيجه به ثمررساندن فرصتهاي مناسب در زمان مناسب است.

رويكرد عقلايي

اولين سازماني كه اين امر را به نتيجه برساند ، بيشترين بخت مساعد را به دست خواهد آورد پذيرش تغييرات الزامي،سبب افزايش توانايي سازمان در پذيرش اقبال مساعد خواهد شد محدود ساختن تغييرات از منافع اقبال بلند مساعد خواهد كاست چرا كه سبب پيشي گرفتن ديگران در بهره برداري از آن مي گردد اقبال مساعد دستاورد اتفاقي يك رويكرد عقلايي است كه بر فداكاري تكيه دارد ، با كوشش مستمر گسترش پيدا مي كند و با استقبال از تغيير و پذيرش آن به دست مي آيد.

 

 

جهت مشاوره ایزو 9001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره استراتژی با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر
مشاور ایزو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *