دروغ گفتن افراد

متن زیر در مورد دروغ گفتن افراد مطالبی را ارئه می دهد:

 

از گذشته تاریخ بشر تا امروز یکی از صفات ناپسند و مخرب اجتماعی دروغگویی بوده است که پیامدهای بسیار بدی را در بر داشته و دارد،در این بحث، به روش علمی علل دروغگویی را بررسی می کنم،البته نا گفته نماند که دروغ انواع مختلفی دارد، بعنوان مثال دروغ های جدی که بزرگ و کوچک هستند و دروغ های کمتر جدی که میتوانند شوخی و مصلحتی باشند. هر کدام از این دروغ ها میتواند دلایل و پیامدهای متفاوتی باشد.

مثلا:

-دروغ یک کودک در مقابل این سوال که فلان چیز را تو شکسته ای یا نه؟
-دروغ کارمندی که میرود مسافرت و گواهی پزشکی برای غیبت خود ارائه می دهد.
-دروغ مجرمی که سرقت انجام داده و انکار میکند.
– دروغ کسی که در تلفن همراه می گوید ایستگاه طرشت است در حالی که ایستگاه بهارستان است.
-دروغ نوجوانی که سیگار می کشد و انکار میکند.
-دروغ کاسبی که میگوید قیمت خرید این کالا، خیلی بالاتر از این حرفهاست
– دروغ فوت چندمین بار مادر بزرگ دانشجو، برای غیبت بیش از حد در کلاس
– و صدها دروغ دیگر…..

عمده ترین علل دروغگویی
ترس:

در موارد بسیار زیادی افراد به دلیل ترس از پیامدهای راستگویی، دروغ می گویند. ترس از تنبیه، طرد شدن، بیکار شدن، مردود شدن، جریمه شدن و …

منفعت طلبی:

یکی از مهمترین دلایل دروغگویی، ترجیح منفعت خودمان بر منافع دیگران است، این نوع از دروغ میتواند برخی از منافع اقتصادی یا اجتماعی ما را افزایش دهد، این دروغ در عصر حاضر و جامعه فعلی ما بیشتر به چشم میخورد.

فرار از ارزیابی دیگران:

از دیگر علل دروغگویی است، مثلا فردی که برای مهمانان از بیرون شام تهیه میکند و در قابلمه های منزل ریخته و روی گاز قرار میدهد، نگران است که متهم به تنبلی و یا دستپخت بد شود.

تعارفی بودن و ناتوانی در صراحت بیان:

موارد زیادی از قربان صدقه ها و چاکر و نوکرتم های روزمره از این دسته است،همینطور پاسخ حلالم کن های پیش از سفرهای زیارتی و مهاجرت،چرا نمیتوانیم مشکلات رفتاری فرد مقابل را که سبب آزارمان شده به او متذکر شویم؟ چرا میگوییم که مشتاق دیدارش بودیم؟ چرا میگوییم که دوستش داریم؟

نبود اعتماد اجتماعی:

یکی از علتها و نتایج دروغگویی بی اعتمادی است. در واقع عدم اعتماد به دیگران باعث میشود به آنها دروغ بگوییم و با هر دروغی که میگوییم اعتماد دیگران را به خودمان کمتر می کنیم. پس اعتماد اجتماعی پایین، هم عامل و هم نتیجه دروغگویی خواهد بود.
دروغ های بی دلیل و عادت گونه، جالب توجه اینکه افراد گاهی بی دلیل و از سر عادت دروغ می گویند و اگر در آن موقعیت صادق هم باشند هیچ تفاوتی نخواهد داشت، مثلا اگر بپرسیم لباس تان را از کجا خریده اید، یا چند خریده اید همینطور و به قول خودشان الکی جواب نادرستی می دهند.

سخن آخر

بی شک همه انواع دروغگویی ها، تاثیرات بسیار ناشایستی را در زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت و هر روز زندگی جمعی را سخت تر خواهد کرد کاش میتوانستیم از دروغ هایی که ممکن است در طول روز بگوییم تحلیلی داشته باشیم و علت آنها را بررسی کنیم. شاید بتوانیم آنهایی را که دلایل بی اهمیت تری دارند حذف کنیم و گامی در جهت راستگویی و صداقت برداریم،در فرصت دیگری به دروغگویی در بین برخی مدیران خواهیم پرداخت.

 

 

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *