انواع استراتژی ها و نیاز های منابع انسانی آنها
انواع استراتژی ها و نیاز های منابع انسانی آنها :به منظور درک بهتر نقش مدیریت منابع انسانی در اجرای استراتژی سازمان یا تاثیر استراتژی بر مدیریت منابع انسانی دسته انسانی دسته بنی
(پورتر)از استراتژی های کسب وکار استفاده می شد طبقه بندی (پورتر )شامل تین استراتژی ها هست :
- استراتزی رهبری هزینه
- استراتژی تمایز
- استراتژی تمرکز
در ابتدا به شرح هر یک از استراتژی های مذکور پرداخته و سپس نیاز های منابع انسانی برای هر یک از آنها عنوان می گردد
الف ) استراتژی رهبری
در استراتژی رهبری ، سازمان تلاش میکند با کنترل شدید هزینه ها و بهره گیری از مقیاس تولید و منحنی یادگیری با حفظ کیفیت کالا در حد متوسط قیمت کالای خود را نسبت به رقبا کاهش دهد و بدین وسیله سود خود را افزیاش دهد
در سازمان های با استراتژی رهبری هزینه رسمیت بسیار زیاد است و قدرت در دسته مدیران سطوح عالی میباشد و در ضمن پیروی از قوانین و وقررات و برنامه های ضروری و رفتار مشتریان و کار کنان ، قابل پیش بینی فرض شود
ب) ایتراتژی تمایز
در این استراتژی سازمان تلاش میکند تا محصول متمایز از رقبا به بازار عرضه کند هدف چنین سازمان هایی تولید کالاهایی است که با توجه به ویژگی های منحر به فرد به فرد آن بتواند با قیمت بالاتر نسبت به رقبا به فروش برساند در نتیجه د راین سازمان ها تحقوق و توسعه حول محور نو آوری است
ج) استراتژی تمرکز
در این استراتژی سازمان یک بازار خاص را انتخاب کرده و سیع در براوردن نیاز های ان بازار را دارد
نیاز های منابع انسانی در استرا تژی ها
هر استراتژی نیازمند انواع مختلفی از کارکنان با انواع متفاوتی از رفتارها و نگرش هاست به عبارتی استرا تژی های مختلف نیازمند کارمنانی با مهارت های بخصوص و رفتار های خاصی هستند به عنوان نمدنه ویژگیهای و الزامات منابع انسانی در استراتژی های تمایز رهبری هزینه و تمرکز بدین صورت قابل بیان است :
سازمان هایی که از استراتژی تمایز استفاده میکنند سازمان های خلاق با دید بلند مدت کیفیت گرا و دارای روحیه همکاری بالایی هستند
به هیمن خاطر از کارکنان چنین سازمان هایی بیشتر به دنبال خلاقیت از طریق تعریف نه چندان دقیق شغل کلی هستند
ممکن است بیشتر از خارج سازمان نیرو جذب کنند و ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران بر مبنای نتیجه می باشد
پس به طور کلی ویژگی ها کارکنان در استراتژی تمایز عبارتند از :
- خلاقیت
- انعطاف پذیری
- مشارکت
- تحمل ابهام و ریسک پذیر
سازمان های که دارای استراتژی رهبری هزینه هستند به کارمندانی نیاز داردند که توجه زیادی به کمیت داشته و دارای تمرکز کوتاه مدت باشند
در ضمن کارکنان این سازمان ها باید دارای رفتارهای با ثبات ئ نسبتا تکراری باشند مستقل از دیگران عمل کنند و مخالف ریسک باشند
بنابر این سازمان هایی که دارای استراتژی رهبری هزینه هستند به دلیل ترمرکز بر تولید کارا مهارت هایی مورد نیاز کارکنان خود را شناسایی کرده
و به انها آموزش میدهند در این سازمان ها در بیشتر موارد کارمندیابی داخلی بوده و همچنین میزان حقوق سرپرستان و زیردستان تفاوت فاحشی دارد
در ضمن کارکنان بر اساس رفتار هایشان ارزیابی میگردند
در سازمان هایی که استراتژی تمرکز داردند به دلیل اینکه ممکن است از استراتژی رهبری هزینه یا تمایز استفاده کنند
تعیین ویژگی های مورد نیاز کارکنان بسیار پیچیده است این استراتژی به ترکیبی از ویژگی های کارکنان در دو استراتژی مذکور در بالانیاز دارند
استراتژی های مذکور همراه با ویژگی های کارکنان و فعالیت های منابع انسانی متناسب با انها به طور خلاصه در جدول ارائه شده است
لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓