۱۰ نوع مشتری که هر کسب و کار باید بشناسد
قسمت چهارم
۵- ناامید
-وقتی کارها درست پیش نرود، ممکن است یک مشتری ناراضی گیرتان بیاید.
-شاید در گذشته خدماتی عالی فراهم میکردهاید اما آن را خراب کردهاید، یا شاید محصولتان با شرکتهای دیگری که با مشتریانتان کار میکنند همتراز نباشد.
-هانسل شما را تشویق میکند فرایندی ایجاد کنید تا در صورت ظهور ناامیدیشان با آنها مقابله کنید.
همانطور که هتلهای ریتزکارلتون به کارکنان حرفهای اجازه میدهد با صرف ۲۰۰۰ دلار یک مشکل را حل کنند.
او پیشنهاد میکند برای پیدا کردن این ناامیدی در مشتریها، این سوال را بپرسید: ” آیا کاملا از آنچه انجام میدهیم رضایت دارید؟ “ در صورت راضی نبودن دلیلاش را جویا شوید.
۶- سرخورده
ممکن است مشتریان ناامیدی که مورد توجه قرار نمیدهید آزرده شوند و تجربهشان را به دیگران بگویند، همانطورکه وقتی خطوط هوایی ایالات متحده گیتار دیو کارول موسیقیدان کانادایی را شکستند، او از طریق یک ترانهی پربازدید در یوتیوب، همین کار را کرد.
-هانسلمن میگوید: به هر قیمتی از به وجود آوردن مشتریان سرخورده پرهیز کنید.
-هرچه سریعتر با ناامیدی مقابله کنید و به صورت برخط، در تالارهای گفتگو، یا سایتهای ردهبندی و رسانههای اجتماعی مراقبشان باشید.
-اما هانسلمن هشدار میدهد که گاهی چنین مشتریانی آنچنان سرخورده خواهند بود که وقتی برای برگرداندنشان تلاش میکنید، توجهی نمیکنند.
۷- خاموش
-این آدمها در گذشته مشتریان خوبی بودند اما به آرامی کنار رفتهاند.
-اگر بتوانید به جای فرستادن ابزارهای بازاریابی معینی که احتمالا نادیده خواهند گرفت، گفتمانی با آنها ایجاد کنید، نمایانگر یک فرصت هستند.
-ممکن است این گروه یک چالش باشد، اما معمولا بهتر است به جای کسب یک مشتری کاملا تازه، آنها را به بازگشت ترغیب کنید.
۸- تخلیهکننده
-این مشتریان سودآور نیستند، پول و همچنین زمان و انرژیتان را تخلیه میکنند.
▫️همین امر آنها را به گروه مهمی تبدیل میکند که باید تشخیص دهید.
-اما آقای هانسلمن میگوید تحقیقات انجام شده از سویکی.ام.پی.جی نشان میدهد که نصف کسبوکارها قادر به شناسایی سودآورترین مشتریان، محصولات یا خدماتشان نیستند.
-قبل از کنار گذاشتن این گروه، سعی کنید آنها را سودآور کنید.
-آیا کاری هست که برای آنها انجام میدهید و لزومی به انجامش نیست؟
-میتوانید قیمتها را بالا ببرید؟ در غیر این صورت، باید آنها را رها کنید.
جهت مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.