تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی(JSA)

Job Safety Analysis

تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی (JSA) یک روش است که به ادغام اصول و شیوه های ایمنی و بهداشتی پذیرفته شده در یک کار خاص یا عملیات کاری کمک می کند. در JSA، هر گام اساسی شغل، شناسایی خطرات بالقوه و توصیه به امن ترین راه برای انجام کار است. سایر اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف این روش عبارتند از تجزیه و تحلیل خطر شغلی (JHA) و تجزیه خطر شغلی.

بعضی از افراد ترجیح می دهند تجزیه و تحلیل را به تمام جنبه های کار، نه فقط ایمنی، گسترش دهند. این روش به عنوان تجزیه و تحلیل شغل شناخته شده است. روش شناسی بر اساس این ایده است که ایمنی بخشی جدایی ناپذیر از هر شغل و نه یک نهاد جداگانه است. در این سند، تنها جنبه های بهداشت و ایمنی مورد توجه قرار می گیرد.

اصطلاحات “شغل” و “وظیفه” معمولا به معنای واگذاری کار خاصی از قبیل “کارکردن یک آسیاب”، “استفاده از تنظیم کننده فشار آب” یا “تبدیل یک تایر صاف” استفاده می شود. JSA ها برای شغل هایی که به طور گسترده تعریف شده اند مناسب نیستند، برای مثال  به منظور “تعمیر موتور”، “تنظیم جک ماشین” خیلی دشوار است.

چهار مرحله اساسی در انجام JSA عبارتند از:

  1. انتخاب شغلی که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد
  2. شکستن کار به ترتیب مراحل
  3. شناسایی خطرات بالقوه
  4. تعیین اقدامات پیشگیرانه برای غلبه بر این خطرات

پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ایزو 45001 یکی از سیستم های کاربردی در زمینه ارتقای سطح ایمنی و بهداشت کارکنان می باشد.

برای مشاور ایزو و مشاوره ایزو 9001 با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.این مجموعه یکی از پیشتازان این حرفه در زمینه مشاوره استراتژی و سایر سیستمهای مدیریتی می باشد.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

 

02177942240-77959675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *