لوگو

ماتریس تخصیص مسئولیت های (RAM)

 

 

 

 

در پروژه های بزرگ ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که به نوعی همگی در تهیه و تایید اقلام قابل تحویل پروژه نقش ایفا می کنند،مدیر پروژه جهت حصول اطمینان از اینکه نقش هر فرد یا گروه در ارتباط با اقلام قابل تحویل پروژه به خوبی مشخص و شفاف است، می تواند از ماتریس تخصیص مسئولیت ها استفاده نماید.

مزایای استفاده از این ماتریس

همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از این ماتریس این است که افراد و ذینفعان مرتبط نیز از مسئولیت خود مطلع خواهند شد،به عنوان مثال در این ماتریس می توان مشخص نمود که آیا کمیته راهبردی پروژه کلیه مستندات مربوط به الزامات و نیازمندی های فنی پروژه را می بایست در نهایت تایید نماید؟نام افراد (یا مسئولیت آنها) در ستون و نام اقلام قابل تحویل یا مستندات پروژه در ردیف های این ماتریس می بایست گنجانده شود،نوع مسئولیت مورد انتظار معمولاً از تقاطع سطر ها و ستون ها مشخص خواهد شد به این ماتریس RACI (رِیسی چارت) هم می گویند.

به دلیل اینکه نوع مسئولیت افراد می تواند یکی از چهار حالت زیر مشخص شود:

1- تایید کننده (A)
2- بررسی کننده (R)
3- تهیه کننده (C)
4- مطلع (I)

به عنوان مثال

چارتر پروژه توسط مدیر پروژه تهیه (Create)، توسط کمیته راهبری، مدیر پروژه و مدیرPMO تایید (Approve) و توسط تیم پروژه بررسی (Review) می گردد. همچنین واحدهای پشتیبانی مطلع (Informed) می شوند.

هدف از این ماتریس

در نهایت این است که مشخص شود چه کسی می بایست چه کاری را انجام دهد و در این مورد توافق بین همه افراد حاصل گردد. به همین دلیل ممکن است گاهی ستون ها و ردیف های ماتریس تا جایی که امکان دارد با جزئیات بیشتری ارائه شود.

به عنوان مثال

می توان تیم پروژه را به افراد و تخصص های مختلف که مشغول فعالیت هستند تقسیم نمود و یا به بسته های کاری تخصیص داد جهت اثر بخشی ماتریس مسئولیت، شفافیت امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. مثلاً اگر حامی پروژه مسئولیت تایید مستندات مربوط به الزامات کسب کار را به سطحی پایین تر از سطح خود محول کند، باید نام فرد یا گروه تایید کننده جدید به ماتریس اضافه شده و در معرض دید همگان قرار گیرد.

سخن آخر

ماتریس تخصیص مسئولیت در استاندارد PMBOK، در گروه فرآیندهای برنامه ریزی و در حوزه دانش مدیریت منابع انسانی پروژه ارائه شده است.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره استراتژی با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *