وفاداری مشتری 

وفاداری مشتری

قسمت سوم

قیمت

یک مشتری ممکن است به خرید مکرر یک سرویس یا محصول تنها به دلیل قیمت آن عادت داشته باشد.

▪️برای مثال، یک مشتری ممکن است قهوه‌ای را به دلیل ارزان تر بودن به صورت مداوم خریداری کند.

▪️چنین مشتری شاید در صورت بالا رفتن قیمت محصول بدون توجه به اینکه کیفیت محصول بهتر شده است یا نه، آن را تغییر دهد.

 

روابط

یک مشتری ممکن است که به شخص فروشنده وفادار باشد تا خود محصول، سرویس یا برند.

▪️غالبا، فروشنده سطح بالا که همکاری خود را با شرکت قطع کرده است قادر است تا مشتری های سابق خود را به محصولات شرکت جدیدش جذب کند.

مدل نردبان وفاداری و طبقه‌بندی مشتریان

الگو نردبان وفاداری مشتری روشی سیستماتیک برای طبقه بندی مشتریان سازمان به پنج طبقه بر اساس سطح تعامل کسب و کار مشتریان با سازمان است.

▫️نردبان وفاداری مشتری به مشتریان کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه‌ای را که می‌توانند تعاملاتشان را با کسب و کارشان برای مدت طولانی حفظ کنند، شناسایی کرده و به برندشان وفادار باشند.

نردبان وفاداری مشتری افراد را نسبت به تعاملاتی که با محصول و یا خدمات دارند، طبقه‌بندی می‌کند. افراد به صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:

۱ – مشتریان مشکوک

۲ – مشتریان احتمالی

۳ – مشتریان

۴ – مشتریان ثابت

۵ – طرفداران

۱ – مشتریان مشکوک

این دسته از مشتریان، مشتریان بالقوه برای یک سازمان به حساب می‌آیند.

احتمالا آنها از کمپین های تبلیغاتی سازمان آگاه بوده اما در حال حاضر هیچ تمایلی به برقراری تعامل با سازمان ندارند.

۲ – مشتریان احتمالی

این دسته از مشتریان تحت تاثیر تبلیغات شرکت قرار گرفته و به صورت جدی به خرید محصولات سازمان مربوطه تمایل دارند. سازمان باید با آن ها رفتار صمیمانه‌ای داشته و سعی در رفع تردیدات مشتریان داشته باشد.

۳ – مشتریان

این دسته از مشتریان محصولات سازمان مربوطه را برای اولین بار خریداری کرده و در حال حاضر از آن ها استفاده می‌کنند.

▫️سازمان باید خدمات پس از فروش را برای آنها ارائه کرده و سعی در کاهش نگرانی‌های آنها کند.

▫️با این مشتریان می‌توان از طریق یک برنامه وفاداری یا یک تخفیف وفاداری تعامل کرد.

۴ – مشتریان ثابت

این دسته از مشتریان به صورت مکرر با سازمان مربوطه در حال داد و ستد بوده و علاقه مند به افزایش سطح تعاملاتشان در آینده با سازمان می‌باشند.

▫️اگر تعاملات با مشتریان ثابت به خوبی شکل گیرد می‌تواند منجر به تقویت کسب و کار با وفاداری به برندشان باشد.

۵ – طرفداران

این دسته از مشتریان نه تنها به صورت مکرر از سازمان مربوطه خرید می‌کنند بلکه آن را به آشنایان خود نیز پیشنهاد می‌دهند.

آنها جزء با ارزشترین مشتریان بوده و سازمان باید این دسته از مشتریان را در اولویت قرار دهد.

مشاوره 45001

مشاوره 14001

مشاوره EFQM

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *