مراحل رشد اخلاقی در انسان براساس نظریه کلبرگ
قسمت اول
◊لارنس کلبرگ (Lawrence Kohl berg) یکی از مهمترین نظریهپردازانی است که درباره رشد اخلاقی در انسانها مطالعه کرده است،او معتقد است رشد اخلاق طی مراحلی که از قبل برنامهریزی شده پیش میرود،یعنی این یک قاعده همگانی یا جهانشمول است و با اتمام یک مرحله، مرحله بعدی، که آمیزهای از تجربیات مرحله قبل و تجارب جدید است، ظاهر میشود.
روش کلبرگ
◊منظور کلبرگ این است که این مراحل به صورت ژنتیکی برنامهریزی شده و به دنبال یکدیگر ظاهر میشوند،اما چرا مثل حرف زدن،راه رفتن و…که آنها نیز برای کامل شدن مراحلی را طی میکنند،همه افراد به سطوح بالای رشد اخلاقی نمیرسند؟
آیا میخواهید بدانید که شما از نظر اخلاقی در چه مرحلهای هستید؟روش کلبرگ برای پیدا کردن اینکه هر فرد در چه سطح اخلاقیای قرار دارد این بود که داستانهایی را مطرح میکرد که در آنها چالشها و محدودیتهای اخلاقی وجود داشت.
معماهای اخلاقی
◊او این داستانها را معماهای اخلاقی مینامید و از افراد میخواست درباره محتوای داستانها و آنچه که قهرمانان داستان انجام دادهاند، قضاوت کنند.
سطح قضاوت اخلاقی
◊سطح قضاوت اخلاقی به نوع استدلالی که فرد به کار میبرد،بستگی دارد؛نه به محتوای قضاوت او. پس یک جواب درست یا یک جواب نادرست وجود ندارد و به دلیلی که فرد برای جوابش میآورد،نمره داده میشود؛ یعنی فردی که میگوید قهرمان داستان نباید این کار را میکرد، ممکن است نمرهای معادل با کسی که میگوید قهرمان کار درستی انجام داده، بیاورد و این موضوع به دلایلی که در مورد قضاوتش ارائه میدهد، بستگی دارد.
سطوح قضاوت اخلاقی
◊کلبرگ پس از تحلیل پاسخ به این معماها،سطوح قضاوت اخلاقی افراد را معین میکرد،از نظر او، افراد در 3 سطح اخلاقی قرار میگیرند که هر یک از این سطوح، خود به 2 مرحله تقسیم میشود.
سطح اول: اخلاق پیشعرفی
◊سطح اول، اخلاق پیشعرفی یا پیشقراردادی است که کودکان از 4 تا 10 سالگی در این سطح قضاوت اخلاقی قرار دارند،کودکان در این سن، اخلاقی عمل میکنند تا از مجازات اجتناب کنند یا پاداش بگیرند. از دید آنها، معیارهای اخلاقی از سوی والدین و بزرگترها تعیین میشوند و افراد باید برای گریز از مجازات یا کسب پاداش از آنها پیروی کنند. این سطح شامل 2 مرحله است.
مرحله 1) اجتناب از تنبیه:
◊در این مرحله کودک برای اینکه مجازات نشود از معیارهای اخلاقی دیگران (والدین) تبعیت میکند و به انگیزههای فردی که در داستان عملی را مرتکب شده، توجه چندانی ندارد، بلکه بیشتر به پیامد آن فکر میکند.
جهت مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،
مرحله 2) کسب پاداش:
◊در این مرحله کودک از مقررات والدین اطاعت میکند تا مورد تشویق قرار گیرد یا پاداشی دریافت کند،کودکان عملی را اخلاقی میدانند که برایشان فایده داشته باشد، پس سودجویی، معیار قضاوت اخلاقی است.
سطح اخلاقی
◊بهطور کلی میتوان گفت در این سطح اخلاقی، کودکان در مورد درست و نادرست فقط برحسب عواقب عمل قضاوت میکنند مثلا اگر به بگوییم: «فردی که سهوا 10 بشقاب را شکسته کار بدتری انجام داده یا کسی که عمدا یک بشقاب را شکسته؟» کودک پاسخ میدهد: «کسی که 10 بشقاب را شکسته کار بدتری انجام داده است.»
سطح دوم: اخلاق متعارف
◊سطح دوم، اخلاق متعارف یا قراردادی که کودکان از 10 تا 13 سالگی در این سطح قرار دارند،در این سطح کودک علاقهمند است با کارهای خود دیگران و بهخصوص والدینش را خشنود کند، یعنی تحسین آنها را برانگیزد،دراین سطح او گرایش به اطاعت کامل از قوانین دارد،اما این بار اطاعت از قوانین فقط برای دوری از مجازات یا کسب پاداش نیست،بلکه آنچه که مهمتر است، محبوبیت و نهایتا حفظ نظم جامعه است،این سطح نیز:
مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر
شامل 2 مرحله است:
مرحله 3) تحسین و تایید از جانب والدین:
◊در این مرحله کاری که تایید والدین و دیگران را به دنبال داشته باشد از نظر اخلاقی قابلدفاع و درست است. کودک سعی میکند به چشم خودش و دیگران خوب جلوه کند در اینجا، برخلاف سطح قبلی، کودک به نیت هم علاوه بر پیامد، اهمیت میدهد.
بهطور کلی
◊در این سطح، تاکید بر روابط بین افراد و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی است و زمانی که این موارد با علایق شخصی منافات داشته باشند، ارزش های اجتماعی و تعهدات، مقدم هستند کودک نهتنها خود را با نظم اجتماعی هماهنگ میکند، بلکه آن را توجیه و از آن حمایت خواهد کرد.
لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
@Aryangostarco