ISO/IEC 20000 مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

استاندارد ISO/IEC 20000، اولین استاندارد بین المللی در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می باشد. این استاندارد، در سال 2005 توسط ISO/IEC JTC1 SC7 تدوین و در سال 2011 مورد بازبینی قرار گرفته است. این استاندارد بر اساس استاندارد BS 15000 که قبلاً توسط شرکت BSI ایجاد شده بود، تدوین گردیده است.
بخش اول این استاندارد، ISO/IEC 20000-1، با در نظر گرفتن رویکرد فرآیند محوری، تلاش می کند تا خدمات را بصورت موثر و مدیریت شده ای ارائه دهد تا تمامی اهداف کسب و کار در ارتباط با نیازهای مشتری را پوشش دهد.
بخش دوم این استاندارد، ISO/IEC 20000-2، راهنمای پیاده سازی این استاندارد بوده و بهترین رهنمود برای مدیریت خدمات در دامنه مربوطه می باشد.
استاندارد ISO/IEC 20000 همانند استاندارد BS 15000، در چارچوب کاری ITIL، توسعه پیدا نموده است و همچنین دیگر چارچوب های کاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مانند Microsoft Operations Framework و COBIT را نیز دربر می گیرد.
این استاندارد اولین بار در دسامبر سال 2005 منتشر شد. سپس در ژوئن سال 2011 به استاندارد ISO/IEC 20000-1:2011 به روز رسانی گردید.
مزایای استاندارد ISO / IEC 20000

• تخصصی بودن برای صنعت فن آوری اطلاعات IT
• دارای خطوط راهنما برای ابهام زدایی از الزامات سامانه مدیریت کیفیت
• توجه ویژه به خدمات پس از فروش نرم افزار و سخت افزار IT
• توجه به بودجه بندی و کنترل هزینه ها در فن آوری اطلاعات و نرم افزار
• کنترل مناسب در مراحل مختلف ، طراحی ، تولید ، تحویل و خدمات پس از فروش فن آوری اطلاعات
و نرم افزار
• امکانسنجی مناسب و تخصصی در صنعت IT
• مدیریت مناسب تغییرات در فن آوری اطلاعات
• کنترل کیفیت نرم افزار و فن آوری اطلاعات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو صدور ایزو صدور گواهی ایزو گواهینامه ایزو ایزو 9001:2015 Cb ایزو