لوگو

سندرم گروه‌زدگی چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

سندرم گروه‌زدگی چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟با ما همراه باشید:

 

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که علاقه‌مند بوده‌اید نظرتان را در یک جمع بیان کنید، اما پس از ورود به جلسه و بررسی جوّ حاکم از تصمیمتان صرف‌نظر کرده‌اید، زیرا نمی‌خواستید آن شخصی باشید که با نظر اکثریت مخالف است. این پدیده به سندرم گروه‌زدگی (یا گروه اندیشی) شهرت دارد.

پدیده‌ای روان‌شناختی

سندرم گروه‌زدگی (Groupthink Syndrome) پدیده‌ای روان‌شناختی است که طی آن تمایل به وفاق و همبستگی گروهی سبب تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی یا ناکارامد می‌شود. در واقع، وفاداری به گروه (یا دلایل دیگری مانند توهم شکست ناپذیری) باعث می‌شود تا افرادِ حاضر در جمع از ارائه نظر مخالف یا راه‌حل‌های جایگزین خودداری کنند،بیشترین پاداشی که زندگی ارائه کرده است ، فرصت سخت کار کردن در کاری است که ارزش انجام دارد.

یک نکته مدیریتی در مبحث مذاکره برای بالا بردن اعتماد به نفس
مذاکره

از تعابیری که در مذاکره به کار برده می شود، کیک_مذاکره است،گفته می شود آنچه قرار است در مذاکره به عنوان امتیاز بین طرفین رد و بدل شود را می توان به یک کیک تشبیه کرد،در اولین برداشت، این مفهوم به ذهن می رسد که حجم کیک ثابت است و لذا باید تلاش کرد سهم بیشتری از کیک را نصیب خودمان بکنیم یا اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، نهایتاً به هر یک از طرفین مذاکره، نیمی از کیک برسد.

سندروم کیک ثابت

این موضوع با عنوان سندروم کیک ثابت توسط گرین هالف معرفی شد، یعنی اعتقادی که می گوید، در تمام مذاکره ها هر امتیازی طرف مقابل بدست بیاورد، همانقدر من ضرر کرده ام،اما مذاکره کنندگان حرفه ای با نگاه مصالحه و همچنین حل مسئله بر سر میز مذاکره می نشینند و سعی می کنند حجم کیک مذاکره را بزرگ تر کنند تا هردوطرف بیشترین منفعت را ببرند.

جهت مشاوره ایزو 9001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره استراتژی با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *