۱۰ تکنیک برای بهتر مذاکره کردن

۱۰ تکنیک برای بهتر مذاکره کردن

 

۱- آماده‌سازی، آماده‌سازی، آماده‌سازی

ورود به مذاکره، بدون آماده‌ سازی، جز به شکست نمی‌انجامد. اول از خودتان شروع نمایید. از چیزی که می‌خواهید مطمئن شوید. در خصوص فرد یا سازمان مقابل تحقیق نمایید، نیازهایش را بشناسید، نقاط قوت و ضعف آن را درک نمایید. شاید نیاز باشد از یک مشاوره مدیریت، مشاوره مالی یا یک وکیل نیز کمک فکری دریافت نمایید.

۲- به زمان‌بندی توجه نمایید

زمان‌بندی در مذاکره بسیار حائز اهمیت است. سوال پرسیدن بسیار مهم است، اما اینکه چه زمانی بپرسید، مهمتر است. زمان هجوم و زمان انتظار را باید در نظر داشت. دقت نمایید که اگر زمان فشار در طرف مقابل زیاد باشد حتما موجب تخریب رابطه در بلندمدت خواهد شد.

۳- تمایلات شخص را کنار بگذارید

یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای به اینکه چه کسی از نتایج یک مذاکره موفق سود واقعی را می‌برد، فکر نمی‌کند و تنها به موفق بودن در مذاکره می‌اندیشد. وظیفه یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای این است که این حس را در طرف مقابل ایجاد نماید که توافق نهایی، نتیجه ایده و تمایل اوست.

۴- تقویت مهارت شنیداری

یک مذاکره ‌کننده حرفه‌ای، شنونده صبوری است. سخن دیگران را قطع نمی‌کند. دیگران را تشویق می‌کند که اول صحبت نمایند. زیرا امکان فکر کردن را به شما می‌دهد.

۵- سوال پرسیدن بسیار مهم است

با سوال پرسیدن تقاضا و اولویت‌های طرف مذاکره مشخص می‌گردد. اگر ندانیم چه تشریح نماییم
سوال، تکنیک هک نمودن مغز طرف مقابل است و پاسخ مناسب به آن سوالات، کرک مورد نیاز دستیابی به موفقیت است.

۶- پیش‌بینی انتظارات

باید برای انتظارات خویش و تمام احتمالات ممکن برنامه داشته باشید. حتما طرف مقابل نیز به همین موارد فکر می‌کند، پس هرگز پیشنهاد اول را قبول ننمایید. حتی اگر بهتر از آن چیزی باشد که انتظارش را داشته‌اید. بهتر است در اولین گام، پیشنهاد را مؤدبانه رد نمایید. زیرا که معلوم نیست که چه امتیازات دیگری می‌توانید به دست آورید.

۷- ارائه نظر و انتظار عکس‌العمل

حتما وارد مذاکره‌ای شوید که طرف مقابل به نتایج حاصل از قرارداد، حتما متعهد باشد. مذاکره و بعد قراردادی که بین دو طرف چسبی به نام تعهد کتبی وجود نداشته باشد، هر لحظه در خطر است.

۸- هرگز وارد مشکلات دیگران نشو

معمولا طرف مقابل شما، برای آنکه آنچه شما می‌خواهید به شما ندهد، مشکلات خود را بر سر میز مذاکره می آورد تا مشکلات خود را به مشکلات شما تبدیل نماید. هرگز اجازه این کار را به وی ندهید.شاید برای مشکلاتش راهکاری بیابید تا این مشکلات بر معامله شما اثر منفی نگذارد و شما را به عقب‌نشینی وادار ننماید. مثلا اگر در خصوص بودجه خود گلایه نمود وی را به راهکارهای تامین مالی سوق دهید.

۹- بر اصول خود پایبند بمانید

به عنوان یک شخص حقیقی و یا مالک یک کسب‌ و کار، حتما دارای یک سری اصول و قواعد برای خودتان هستید که حاضر به زیر پا گذاشتن آن نیستید. این قواعد خط قرمز شماست، اگر طرف مقابل از آن خطوط قرمز عبور کرد، باید به ترک مذاکره بیاندیشید.

۱۰- مذاکره را با تائید پایانی ببندید

اگر جلسه مذاکره به پایان خود نزدیک می‌شود، حتما تمام مطالب را یک‌ بار جمع‌بندی نمایید. پس از مذاکره، از طریق نامه یا ایمیل، نتایج مذاکره را پیگیری نمایید.

 

جهت مشاوره ایزو و مشاوره مدیریت می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.

02177942240-77959675

مشاور ایزو 9001 تخصص ماست.

مشاوره EFQM با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو صدور ایزو صدور گواهی ایزو گواهینامه ایزو ایزو 9001:2015 Cb ایزو 'گواهینامه CE' دوره آموزشی ایزو دوره سرممیزی ایزو 9001 'استاندارد CE'