تغییر و تحول سازمانی

تغییر و تحول سازمانی

 

 

 

جهان همواره در حال تغییر و تحول است و ادامه حیات ذرات هستی در گرو همین تغییرات است. تغییر در همه پدیده های جهان جریان دارد و این تنها به طیف خاصی محدود نیست. امروزه ثابت ماندن، تغییر نکردن و بهبود نیافتن مساوی مرگ است؛ تغییر و تحول از طریق شانس و اقبال حاصل نمی شود بلکه به مدیریت صحیح بستگی دارد؛در برخی تعاریف، تغییرات هدفمند را «تحول» نامیده اند؛ یعنی تغییراتی که با اراده افراد و با مقصود خاصی انجام می پذیرد. تغییراتی که بر اثر مرور زمان ایجاد می شوند، می تواند خوشایند یا ناخوشایند باشند، مانند تبدیل مواد آلی به نفت یا فساد مواد غذایی. ولی تحول باید خوشایند باشد؛ چرا که با اراده و انگیزه و با برنامه، از پیش طرح ریزی شده است.

نظام مند

تغییر در اجزای یک پدیده، لازمه تغییر در کل پدیده است از این رو اگر انتظار تغییر و تحول در یک سازمان را داشته باشیم، نخست باید تغییر و تحول در اجزای سازمان را فراهم کنیم تحول سازمان، فرایندی است برنامه ریزی شده که به صورتی نظام مند و با بهره گیری از ارزش ها و اصول علم رفتاری کاربردی در سازمان ها، در پی افزایش اثربخشی فردی و سازمانی است.

تعریف تحول سازمانی

امروزه تحول سازمانی به عنوان نوعی راهبرد در جهت بهسازی سازمان مطرح گردیده است و آن را این گونه تعریف می کند:«تحول سازمانی، پاسخی برای تغییر و نوعی استراتژی پیچیده آموزشی برای تغییر باورها، نگرش ها، ارزش ها و ساختار سازمان به شمار می رود، به طوری که این عوامل بتوانند خود را با تکنولوژی ها، بازارها و چالش های جدید و همین طور با سرعت تغییر در شرایط و محیط، بهتر تطبیق دهند.»بنابراین تحول و پویایی، جزئی جدایی ناپذیر از دنیای سازمانی است. موفقیت سازمان در چنین شرایطی مستلزم آن است که همگام و هماهنگ با تغییرات داخلی و محیطی تغییر یابند «مسئولیت ایجاد تغییرات لازم و حفظ این هماهنگی با محیط، بر عهده مدیر است.»

اکنون توجه شما مدیران عزیز را به مفاهیم هفت گانه یا هفت سین سازمانی که در تغییر و تحول سازمان باید به آنها توجه نمود جلب می نماییم:
1. ساختار:

هر مدیری می بایست نسبت به شناخت ساختار سازمانی مطابق با ویژگی های سازمان تحت مدیریت خود اهتمام ورزد.

2. سلسله مراتب:

شناخت سلسله مراتب و اصول مترتب بر آن و اشاعه و آموزش آن در سازمان برای مدیران واجب است.

3. سازماندهی:

مدیران باید بهترین شیوه های تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و هماهنگی میان آنان را به منظور کسب اهداف سازمانی بدانند؛ که این فرآیند در واقع مفهوم سازماندهی است.

4. سامانه:

داشتن تفکر جامع و سیستمی در سازمان ضرورتی انکارناپذیر برای مدیران است. به عبارت دیگر به کارگیری سیستم های مطابق با شأن و نیاز سازمان برای مدیران مهم است.

5. سکوت:

اگر خرد ده مرحله داشته باشد نُه مرحله آن سکوت است. چه بسا مدیران با سکوت به موقع در انجام اجرای مهارت های ارتباطی خود، زمینه های موفقیت دوچندان را فراهم می سازند.

6. سپاسگزاری:

تشکر و سپاسگزاری به موقع از کارکنان و جبران خدمات آنان، ضمن افزایش انگیزش آنها زمینه های تعالی سازمان را فراهم می سازد.

7. سخت کوشی:

کوشش و تلاش و پیگیری های مجدانه مدیر، ضامن انکارناپذیر دستیابی به موفقیت در سازمان و تحول آن است،اینک از خداوند عاجزانه می خواهیم که قلب ها و دیدگان ما را به سمت کمال دگرگون و بر دین خود ثابت و استوار سازد. و چنان تدبیر کند که پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد و سوء حال ما را مدیریت، و به حسن حال مبدل سازد،آغاز سال نو، فرصتی برای تحول و تغییر انسان و استقبال از بهار فطرت، بر شما مبارک باد.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
تغییر و تحول سازمانی
Description
7. سخت کوشی: کوشش و تلاش و پیگیری های مجدانه مدیر، ضامن انکارناپذیر دستیابی به موفقیت در سازمان و تحول آن است،اینک از خداوند عاجزانه می خواهیم که قلب ها و دیدگان ما را به سمت کمال دگرگون و بر دین خود ثابت و استوار سازد. و چنان تدبیر کند که پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد و سوء حال ما را مدیریت، و به حسن حال مبدل سازد،آغاز سال نو، فرصتی برای تحول و تغییر انسان و استقبال از بهار فطرت، بر شما مبارک باد.
Author
Publisher Name
آریان گستر
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو صدور ایزو صدور گواهی ایزو گواهینامه ایزو ایزو 9001:2015 Cb ایزو 'گواهینامه CE' دوره آموزشی ایزو دوره سرممیزی ایزو 9001 'استاندارد CE'