تشریح بند5 استاندارد ISO 9001

تشریح بند5 استاندارد ISO 9001

منظور از مدیر در این بند چیست؟ مدیر به چه کسی میگوییم؟

به متن استاندارد دقت کنید:

1-5-تعهد مديريت

“مديريت ارشد” بايد شواهدي مبني برتعهد خود نسبت به توسعه و استقرار سيستم مديريت كيفيت و نيز بهبود مستمر اثربخشي آن توسط ابزارهاي زير فراهم آورد:
الف) ارايه ‏اطلاعات لازم به ‏سازمان درباره ‏اهميت برآورده سازي الزامات مشتري و همچنين الزامات قانوني و مقررات دولتي،
ب) تعيين خط مشي كيفيت،
پ) حصول اطمينان از اينكه اهداف كيفيتي تعيين شده اند،
ث) اجراي بازنگري هاي مديريت و
ج) حصول اطمينان ازدر دسترس بودن منابع.

مدیریت ارشد سازمان چه کسی است؟

در متن استاندارد فقط گفته شده مدیریت ارشد و واژه دیگری به کار نرفته و تعریفی در این زمینه وجود ندارد.با توجه به مطالب گفته شده هر یک از مدیران ارشد یک سازمان مثل رئیس هیات مدیره-مدیر عامل یا رئیس یک هلدینگ و … را می توان به عنوان مدیر ارشد در نظر گرفت که در آن صورت این شخص می بایست از انجام و تحقق الزاماتی که در ادامه بیان می نماییم اطمینان حاصل نماید.

پنج زیر بند زیر مربوط به بند 5 استاندارد می باشد:

همانطور که در قسمت بالا بیان کردیم بند پنج استاندارد شامل پنج زیر بند می باشد که هر کدام از این بندها شامل الزاماتی hsj که اجرا و تحق آنها در یک سازمان وابسته به مدیریت ارشد آن سازمان است، اگر متن استاندارد را بخوانید این الزامات با لفظ باید عنوان شده اند.

1-مدير ارشد سازمان باید مقاصد و سياستهاي كلي كيفي شركت را معمولا در يك صفحه به نام خط مشی کیفیت به تمام پرسنل خود اعلام نماید .
2-با توجه به خط مشی کیفیت که قبلا تهیه شده می بایست اهداف کیفی سازمان باید برای بخش ها و سطوح مرتبط سازمان تعیین شوند، این اهداف باید قابل اندازه گیری باشند.
3-مدیریت باید اطمینان حاصل کند که مسؤليت ،اختيارات و شرح وظايف هر شخص مشخص و به ایشان ابلاغ گردیده است. مديريت ارشد بايد تعهد خود را به برآورده نمودن الزامات مشتري و الزامات قانوني و دولتي اثبات نمايد.
4-مدير ارشد يكي از مديران خود را به عنوان نماينده مديريت در كيفيت به منظور اطمينان ازاثر بخشي نظام مديريت كيفيت بر مي گزيند .
5-مدیرارشد باید به نحوی از برقرای مناسب ارتباطات داخلی در سازمان اطمینان حاصل کند.

جلسه بازنگری مدیریت

جلسه اي تحت عنوان جلسه بازنگري مديريت با حضورمدير ارشد و ساير مديران برگزار مي گردد، اين جلسه معمولا سالانه ۳ يا ۴ دفعه برگزار مي گردد اما هیچ الزامی در استاندارد در خصوص بازه زمانی برگزاری جلسات وجود ندارد. هدف از اين جلسه بازنگري مديريت كيفيت و پيگيري رسيدگي به مشكلات كيفي ، ضايعات ،شكايات مشتريان ،بهبود مستمر و … مي باشد.

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
02177942240-77959675

گواهینامه CE اروپا

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

Summary
Article Name
تشریح بند5 استاندارد ISO 9001
Description
"مديريت ارشد" بايد شواهدي مبني برتعهد خود نسبت به توسعه و استقرار سيستم مديريت كيفيت و نيز بهبود مستمر اثربخشي آن توسط ابزارهاي زير فراهم آورد: الف) ارايه ‏اطلاعات لازم به ‏سازمان درباره ‏اهميت برآورده سازي الزامات مشتري و همچنين الزامات قانوني و مقررات دولتي، ب) تعيين خط مشي كيفيت، پ) حصول اطمينان از اينكه اهداف كيفيتي تعيين شده اند، ث) اجراي بازنگري هاي مديريت و ج) حصول اطمينان ازدر دسترس بودن منابع.
Author
Publisher Name
مشاوره ایزو
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو صدور ایزو صدور گواهی ایزو گواهینامه ایزو ایزو 9001:2015 Cb ایزو 'گواهینامه CE' دوره آموزشی ایزو دوره سرممیزی ایزو 9001 'استاندارد CE'