تجزیه و تحلیل SWOT:
تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک مفید برای درک قدرت و ضعف شما است و برای شناسایی فرصت هایی که رو به روی شما وجود دارد و تهدیداتی که با آن مواجه هستید. این ابزار در سالهای 1960 توسط آلبرت هومفری تدوین شده است. شما می توانید آن را به دو صورت استفاده کنید: به عنوان روش کوچک ساده تا مردم برای رسیدن به “راه اندازی” فرمول استراتژی راهنمایی می کند، و یا به روش پیچیده تر به عنوان یک ابزار استراتژی جدی قابل کاربرد باشد.
قالب SWOT:
Strengths (نقاط قوت):
- سازمان شما چه مزیتهایی دارد؟
- شما چه کاری بهتر از سایرین می کنید؟
- چه منابع منحصر به فرد یا کمترین هزینه می تواند بر روی دیگران تأثیر بگذارد؟
- مردم در بازار خود چه نقاط قوت خود را می بینند؟
- چه عواملی باعث می شود که شما “فروش” داشته باشید؟
- پیشنهاد فروش منحصر به فرد سازمان شما چیست؟
Weaknesses (نقاط ضعف):
- چه چیزی می تواند بهبود یابد؟
- از چه چیز باید اجتناب کرد؟
- احتمال دارد که مردم در بازار شما چه چیز را به عنوان ضعف ببینند؟
- چه عواملی باعث افت فروش شما می شود؟
Opportunities (فرصت):
- چه فرصت های خوبی را پیش رو دارید؟
- شما از چه روند جالبی آگاه هستید؟
فرصت های مفید می تواند از موارد زیر باشد:
- تغییرات در تکنولوژی و بازار در هر دو مقیاس وسیع و کوچک.
- تغییرات در سیاست دولت مربوط به زمینه شما.
- تغییرات در الگوهای اجتماعی، انبوه جمعیت، تغییرات شیوه زندگی و غیره.
- رخدادهای محلی.
Treats (تهدید):
- با چه موانعی مواجه هستید؟
- رقبای شما چگونه عمل می کنند؟
- استانداردهای کیفیت یا مشخصات برای تغییر شغل، محصولات یا خدمات شما چیست؟
- آیا فناوری ای در حال تغییر است که موقعیت شما را تهدید می کند؟
- آیا شما بدهی های زیاد یا مشکلات جریان نقدی دارید؟
- آیا هر یک از نقاط ضعف شما به طور جدی کسب و کار شما را تهدید می کند؟
برای مشاوره ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.
مشاور EFQM تخصص ماست.
ایزو 9001 با آریان گستر
02177942240-77959675