استاندارد ISO 26000

استاندارد ISO26000

 

استاندارد ISO26000 را به عنوان رهنمودی در قالب مسئولیت های اجتماعی ارائه نموده است که قابل استفاده برای تمام سازمان ها اعم از دولتی، خصوصی، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. تاکید بر نتایج امور و بهبودها بوده و برای سازمان، جلب اعتماد، رضایت مشتریان، فعالیت ها، تولید و خدمات را در پی دارد.

یکی از اقدامات مفید این سازمان

یکی از اقدامات مفید و پرثمر این سازمان، تدوین و عرضه ایزو ۲۶۰۰۰ به منظور پیاده سازی استانداردهای مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان هاست.

هدف اصلی

هدف اصلی این سازمان جهانی از عرضه استاندارد مذکور، ارتقای توجه سازمان ها به مسئولیت آن ها در قبال سازمان جوامع انسانی است، در بیانیه سازمان در خصوص استاندارد ۲۶۰۰۰ آمده است که موسسات – چه دولتی و چه خصوصی – به غیر از عرضه محصولات و خدمات با کیفیت به مشتریان، موظفند تا بر جنبه های اجتماعی تولیدات خود نیز نگاه ویژه ای داشته باشند.

مزایا :

بهبود تصویر سازمان در جامعه
افزایش ارزش نام تجاری
دسترسی بیشتر به منابع تامین مالی
محیط کار ایمن تر و بهداشتی تر
مدیریت ریسک و ساختار حاکمیتی قوی تر
کارکنان با انگیزه تر
وفاداری مشتری
افزایش اعتماد ذی نفعان به سازمان

هفت موضوع اصلی مسئولیت اجتماعی که توسط ایزو۲۶۰۰۰ مشخص شده است عبارت اند از:

حاکمیت سازمانی
حقوق بشر
شیوه های کار
محیط زیست
شیوه های عمل جوانمردانه
مسایل مربوط به مصرف کننده
مشارکت جامعه و توسعه

ویژگیر های آن

در این استاندارد تاکید شده است که در راه اندازی کسب و کار باید شیوه ای در پیش گرفته شود که با انتظارات اخلاقی نیز هماهنگ باشد و تصمیم سازی شرکت ها باید با توجه به ارزش های اخلاقی، احترام به قانون، مردم و محیط انجام گیرد، همچنی در این در این استاندارد فرایند تولید و عرضه محصولات و خدمات به اندازه خود محصولات اهمیت دارد و اگر تولید کننده فقط به قانون اکتفا کند، ممکن است نتواند رضایت مصرف کننده را جلب کند.

اهداف و موضوعاتی است که استاندارد مسئولیت اجتماعی آن را مورد توجه قرار می دهد

کمک به سازمان ها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، تامین راهنمایی های عملی در زمینه اجرایی کردن این مسئولیت، شناسایی و درگیرکردن گروه های ی نفع ، افزایش اعتبار گزارشات مربوط به این استاندارد، تاکید بر نتایج عملکرد و ارتقاء افزایش رضایت و اطمینان مشتری، ارتقای واژه شناسی در زمینه مسئولیت اجتماعی، همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین المللی از اهداف و موضوعاتی است که استاندارد مسئولیت اجتماعی آن را مورد توجه قرار می دهد.

همچنین، مهم ترین اصول استقرار ایزوی مذکور برای سازمان ها موارد زیر عنوان شده است؛

کمک به سازمان ها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آن ها؛
تأمین راهنماهای عملی در جهت مسئولیت اجتماعی؛
اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی؛
شناسایی و درگیر نمودن گروه های ذینفع؛
افزایش اعتبار گزارش های مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی؛
تأکید بر نتایج عملکرد و ارتقا؛
ترویج اصطلاحات عمومی در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی؛
کاهش تضادها و افزایش هماهنگی بین المللی از طریق تشکیل کمیسیون های و مجامع گوناگون؛
تأکید بر بهبود ها و نتایج عملکرد؛
همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین المللی؛
ارتقای واژه شناسی رایج در گزارشگری اجتماعی؛
افزایش رضایت و اطمینان مشتری

 

برای مشاور ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.این مجموعه یکی از پیشتازان این حرفه در زمینه مشاوره استراتژی و سایر سیستمهای مدیریتی می باشد.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

مشاور  EFQM تخصص ماست.ایزو 9001 با آریان گستر

02177942240-77959675

شرکت آریان گستر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو صدور ایزو صدور گواهی ایزو گواهینامه ایزو ایزو 9001:2015 Cb ایزو 'گواهینامه CE' دوره آموزشی ایزو دوره سرممیزی ایزو 9001 'استاندارد CE'